Wykorzystaj potencjał swojej bazy klientów

Rozwój sklepu internetowego nie jest możliwy bez coraz to nowych klientów przychodzących każdego miesiąca. Dlatego marketing odgrywa tak ważną rolę w rozwoju każdego e-biznesu. Ale nie oznacza to, że Twoi dotychczasowi klienci nie są równie ważni. Przeciwnie, może to być doskonałe źródło większego zarobku. W tym wpisie pokażemy Ci pięć sposobów, na jakie możesz pozostawać w kontakcie z klientami i zarabiać na nich przez dłuższy czas.

Załóżmy na potrzeby tego artykułu, że każdego miesiąca do Twojego sklepu internetowego przychodzi 100 nowych klientów. Po zaledwie roku to grupa 1200 osób! I owszem, wiele z tych osób złoży tylko jedno zamówienie, ale przecież nie wiesz, kto to będzie. Może się okazać, że różnego rodzaju techniki „aktywizujące” starych klientów zwiększą dochód Twojej firmy.

Powinno Cię to szczególnie interesować, biorąc pod uwagę fakt, że największym kosztem jest pozyskanie klienta. Gdy już go masz, nie płacisz za to ani złotówki, możesz zatem tylko zyskać.

Oto jakie masz opcje:

Newslettery

Wiele osób nie docenia roli, jaką pełnią newslettery, przede wszystkim dlatego, że mają na nie złe spojrzenie. Sprzedaż jest drugorzędnym celem newslettera. Jak się uda, to świetnie, ale jeśli nie – nie ma problemu, bowiem głównym celem jest pozostawanie w kontakcie z Twoimi klientami.

Chodzi o to, żeby przynajmniej raz w miesiącu zobaczyli nazwę Twojej firmy na swojej skrzynce. Wtedy, gdy będą poszukiwać produktów, które oferujesz, jest szansa, że najpierw sprawdzą Twój sklep, zanim rozpoczną poszukiwania w Google.

Ale dobry newsletter robi coś jeszcze – buduje zaufanie. Jeśli będziesz tworzyć materiały, które zawierają konkretną wartość dla klientów (a nie tylko oferty produktów), zaczniesz budować relację z tymi klientami i pozycjonować się, jako źródło wiedzy. Zaufanie także bardzo ułatwia sprzedaż.

Twórz newslettery, które zawierają informacje wartościowe dla Twoich klientów. Mogą to być:

  • newsy branżowe (szczególnie z zagranicy – jest wtedy szansa, że Ty pierwszy o czymś wspomnisz),
  • porady (np. jak pielęgnować lub korzystać z produktów, które oferujesz),
  • informacje związane z zainteresowaniami klientów (tutaj musisz zrobić dobrą analizę grupy docelowej; jeśli np. oferujesz urządzenia AGD, jest duża szansa, że Twoi klienci interesują się gotowaniem – może zatem przepisy będą dla nich ciekawym tematem?),
  • wywiady z ekspertami lub osobami znanymi w danej branży.

Upselling i cross-selling

To dwie taktyki, które pomagają zwiększać sprzedaż i są one skierowane do klientów, którzy już coś kupili lub właśnie kupują.

Upselling polega na proponowaniu towarów, które są nieco droższe od tego, co wybrał klient (może to być np. wyższy model; dla przykładu, jeśli klient włożył Samsunga S23 do koszyka, możesz zaproponować mu zakup S23 Ultra).

Z kolei cross-selling polega na proponowaniu produktów komplementarnych/powiązanych. Jeśli np. klient właśnie kupuje laptopa, być może potrzebuje też myszki i drukarki – warto mu to zaproponować.

Zobacz, jak to robi sklep X-kom.pl. dodatkowe produkty są proponowane klientowi już na etapie zakładki produktowej (koszyk to też dobre miejsce, gdzie takie rekomendacje mogą się znaleźć):

 

https://www.x-kom.pl/p/1106999-smartfon-telefon-samsung-galaxy-s23-8-128gb-black.html

 

Pamiętaj, że możesz wykorzystywać te techniki także w przypadku klientów, którzy złożyli zamówienie w przeszłości. Możesz wysłać np. takiego maila do klienta, który niedawno kupił u Ciebie laptopa:

 

„Hej, Krzysztof!

 Jak się sprawuje Twój nowy laptop? Mamy nadzieję, że pomaga Ci w pracy i zachwyca szybkością działania!

Wielu naszych klientów przy okazji zakupu nowego komputera decyduje się też na zakup drukarki. Pomyśleliśmy, że może Tobie też się przyda! Zobacz nasze najlepsze oferty (ponieważ jesteś naszym klientem, dostarczymy Ci wybrany przez Ciebie model zupełnie za darmo!”

Krótka, prosta wiadomość. A teraz wyobraź sobie, że laptopa kupiło u Ciebie ostatnio 100 klientów i 10% przystanie na Twoją propozycję i złoży zamówienie. Właśnie jednym mailem sprzedałeś 10 drukarek! Koszt? 0 złotych. Zdecydowanie warto spróbować!

Program lojalnościowy

Dobrym pomysłem jest utworzenie programu lojalnościowego, gdzie klienci będą mogli gromadzić punkty za zakupy, a następnie wymieniać je na zniżki lub inne korzyści (np. darmową dostawę, tak jak to robi Amazon).

Jak możesz szybko zgromadzić wiele osób w swoim programie? Po pierwsze wyślij maila z zaproszeniem do wszystkich, którzy choć raz coś u Ciebie kupili. Po drugie, daj im niewielki rabat (nawet 5%) na pierwsze zakupy po zapisaniu się do programu. I po trzecie – zaoferuj to samo wszystkim odwiedzającym Twoją stronę. Po kilku miesiącach możesz mieć setki uczestników, którzy chętniej będą składać zamówienia.

Program lojalnościowy sprawia, że opłaca się kupować w Twoim sklepie, nawet jeśli nie jesteś najtańszym sprzedawcą na rynku. I jeszcze jedna podpowiedź – warto od czasu do czasu wysłać członkom programu jakąś niespodziankę, np. rabat lub dostęp do przedsprzedaży nowego produktu.

Twój program nie musi być skomplikowany, tak naprawdę wystarczy tylko kilka elementów:

  • Umożliwienie zapisu na stronie lub w aplikacji mobilnej
  • Zbieranie punktów za zakupy
  • Wymiana punktów na różnego rodzaju korzyści

Zobacz np. jak robi to sklep Zooplus.pl. Za każde wydane 4 złote klienci otrzymują 1 zooPunkt. W miarę jak te punkty się akumulują, klienci mogą je wymieniać na zniżki w sklepie.

 

https://www.zooplus.pl/bonuspoints/overview

 

Zakupy subskrypcyjne

To pomysł, który czasami poruszamy w naszych wpisach i to prawda, zakupy subskrypcyjne nie są bardzo popularne na polskim rynku, ale to nie znaczy, że nie możesz ich wykorzystać w swoim sklepie. Zobacz, którzy klienci kupują w Twoim sklepie w miarę regularnie i stwórz dla nich program subskrypcyjny, gdzie będą otrzymywać te produkty w stałych interwałach czasowych, a płatności będą automatycznie ściągane z ich kont lub kart płatniczych.

Karma dla zwierząt jest doskonałym przykładem produktu, który się do tego nadaje. Większość klientów sklepów zoologicznych kupuje taką karmę raz lub kilka razy w miesiącu. Dlaczego by im tego nie ułatwić? Zapisując się do programu subskrypcyjnego, klient nie musi:

  • pamiętać o zamówieniu kończącej się karmy,
  • za każdym razem od nowa logować się do sklepu i składać zamówienia.

Dla klienta to duża wygoda a dla Ciebie – stabilizacja biznesu. Im więcej masz klientów subskrypcyjnych tym lepiej możesz przewidywać, ile zarobisz danego miesiąca. Tutaj także dobrym pomysłem jest dorzucanie niewielkich upominków od czasu do czasu – minimalizujesz w ten sposób szansę, że klient zrezygnuje z subskrypcji.

Personalizowane rekomendacje produktowe

Rekomendacje produktowe działają znacznie lepiej, gdy są dopasowane do konkretnego klienta. Podobnie, jak w przypadku upsellingu i cross-sellingu możesz wysyłać/pokazywać klientom rekomendacje produktowe i w ten sposób zachęcać ich do zakupu. Takie rekomendacje można pokazywać bezpośrednio na stronie lub w newsletterach/e-mailach promocyjnych. Zależnie od tego, jaką platformę e-commerce posiadasz, do dyspozycji masz różne rozwiązania personalizujące komunikację z klientami. Wiele z nich wykorzystuje sztuczną inteligencję. Warto zrobić rozeznanie i wdrożyć odpowiednią usługę.

Podsumowanie: Zadbaj o zadowolenie stałych klientów!

Niezależnie od tego, na którą z tych pięciu opcji się zdecydujesz, Twoim priorytetem zawsze powinno być zadowolenie klientów. To dla nich najlepsza zachęta, żeby wrócić do Twojego sklepu i złożyć kolejne zamówienie.

A skoro mówimy o zadowoleniu klientów, to sprawna realizacja zamówień też odgrywa tutaj ważną rolę. Ale to już zadanie dla nas 🙂 Zapraszamy Cię na spotkanie z naszym zespołem, w trakcie którego pokażemy Ci, jak Way2Send może pomóc w usprawnieniu procesów logistycznych w Twoim biznesie e-commerce.

Zapisz się na spotkanie.

 

Gotowi na współpracę?
W Way2Send dostosowujemy się do Twoich potrzeb i procesów, dzięki czemu Twoja codzienna praca staje się zautomatyzowana, zoptymalizowana i bez błędów.
ZACZYNAMY?

KONTAKT

Way2Send Sp. z o.o.
ul. Bernardyńska 16a/U1
02-904 Warszawa
NIP: 9182162309
Regon: 061622330
KRS: 0000485721
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram