Bezpieczne płatności w e-commerce: możliwości i oczekiwania klientów

Dobry sklep internetowy powinien oferować przynajmniej kilka opcji płatności online, które są szybkie i bezpieczne. Czasy, gdy do wyboru był zwykły przelew i płatność przy odbiorze, dawno minęły. Jak możesz zadbać o szybkie i bezpieczne płatności w swoim e-sklepie?

Każdego roku firma Gemius przeprowadza duże badanie E-commerce w Polsce. W edycji z 2023 roku sporo miejsca poświęcono kwestiom płatności. Warto zwrócić uwagę na to badanie, bo to darmowa skarbnica wiedzy dla każdego e-przedsiębiorcy. Zobaczmy na początek, jakie metody płatności najczęściej wykorzystują Polacy:

Źródło: Gemius; E-commerce w Polsce 2023

Jak widać, polscy klienci najchętniej korzystają z natychmiastowych przelewów udostępnianych przez zewnętrznych operatorów. Na drugim miejscu znalazły się płatności BLIK-iem, a na trzecim – płatność kartą. Warto jednak zwrócić uwagę, że ta ostatnia metoda ma aż 20% mniej odpowiedzi, co sugeruje, że płatność kartą jest wykorzystywana stosunkowo rzadko.

Jak wyglądają kolejne odpowiedzi? 38% badanych wskazało płatność za pobraniem, 35% przelew tradycyjny, a 32% płatność w punkcie odbioru. Na płatności odroczone (BNPL) kiedykolwiek zdecydowało się jedynie 15% badanych, a na e-raty – 11%.

Warto jednak w tym miejscu zaznaczyć, że pytanie brzmiało „Z których z poniższych form płatności korzystałeś kiedykolwiek podczas zakupów przez internet?”, co nieco zmienia postać rzeczy. Autorzy badania zapytali też o najczęstsze formy płatności i pierwsze trzy miejsca wyglądają tak samo, zmienia się jedynie kolejność:

  1. BLIK: 47%
  2. Przelew natychmiastowy: 26%
  3. Płatność kartą: 10%

Przyjrzyjmy się tym trzem metodom płatności.

Płatność BLIK – lider e-płatności w Polsce

BLIK to polski wynalazek. To platforma służąca do natychmiastowych płatności mobilnych. Składając zamówienie, klient otrzymuje jednorazowy kod BLIK (który otrzymuje ze swojego banku, a konkretnie z jego aplikacji mobilnej), który podaje na stronie z zamówieniem. W ciągu kilku sekund zamówienie zostaje opłacone.

BLIK jest szybki i stosunkowo bezpieczny, choć zdarzają się metody wyłudzenia wykorzystujące tę metodę płatności. Kiedy jednak klient podaje właściwy kod BLIK na właściwej stronie internetowej i na odpowiednią kwotę, ryzyko jest minimalne, żeby nie napisać żadne.

Do zalet BLIK-a należy fakt, że mając aplikację bankową, można od razu korzystać z tego systemu. Nie trzeba pobierać żadnych dodatkowych aplikacji, co niewątpliwie jest dużą wygodą dla Twoich klientów.

Obecnie BLIK współpracuje z prawie 20 polskimi bankami, co sprawia, że do tego systemu mają dostęp prawie wszyscy Twoi klienci.

 

Przelewy natychmiastowe

To kolejna metoda płatności, która powinna znaleźć się w Twoim sklepie. Z tego rodzaju płatności korzysta się na całym świecie i nie bez powodu. Ten rodzaj przelewu realizowany jest z pomocą zewnętrznego operatora. Na polskim rynku są to takie platformy, jak:

  • Przelewy24
  • Tpay
  • PayU
  • Dotpay

Jeśli Twój sklep jest za granicą i chcesz sprzedawać swoje produkty także polskim klientom, zdecyduj się na Stripe.com (ten operator współpracuje z Przelewy24) lub Adyen.com.

Tutaj sprawa jest stosunkowo prosta – podpisujesz umowę z wybranym operatorem (porównaj stawki przed podjęciem decyzji, ci operatorzy rozliczają się za każdą płatność zrobioną za pośrednictwem ich platformy) i wdrażasz specjalny fragment kodu na swojej stronie, który następnie wyświetla się klientom, jako oddzielne okienko do płatności, tak jak w tym przypadku:

Źródło: https://tpay.com/

Klient ma możliwość wybrać swój bank (na ogół też jest kilkanaście banków do wyboru) i zlecić przelew za pośrednictwem tej platformy. Różnica między przelewem natychmiastowym a tradycyjnym, oczywiście poza faktem, że pieniądze od razu trafiają na konto sprzedawcy, jest taka, że klient nie musi wpisywać danych do przelewu. Całość można zrobić kilkoma kliknięciami myszy, co – podobnie jak w przypadku BLIK – jest bardzo wygodne.

Większość operatorów szybkich przelewów obsługuje także BLIK, więc jeśli zależy Ci na obu metodach płatności, to możesz mieć dwa w jednym, współpracując z takim operatorem.

 

 

 

 

Płatność kartą

Jak wynika z badania Gemius, to metoda stosunkowo rzadko wykorzystywana w Polsce – tylko 10% kupujących najczęściej korzysta z płatności kartą. Nie warto jednak z góry odrzucać tej formy płatności. Jeśli współpracujesz z operatorem płatności natychmiastowych, prawdopodobnie jedną z dostępnych opcji będzie właśnie płatność kartą. Coś takiego oferuje także Stripe.

Przy płatności kartą trzeba za każdym razem podać dane karty płatniczej, co zajmuje chwilę czasu, ale płatność też jest praktycznie natychmiastowa. Ważna sprawa – płatności kartą działają zarówno z kartami kredytowymi, jak i debetowymi.

Jeszcze jednym rozwiązaniem, które warto wziąć pod uwagę są tzw. cyfrowe portfele. Klienci korzystający z takich portfeli, zapisują tam dane swoich kart płatniczych i płacą online za pośrednictwem portfela – bez każdorazowego przepisywania danych karty. Dwa najpopularniejsze portfele są udostępniane przez Google (Google Pay) i Apple (Apple Pay).

DLACZEGO WARTO MIEĆ KILKA METOD PŁATNOŚCI?

Pamiętaj, że nigdy nie wiesz, jaką metodę płatności preferuje dany klient. Jeśli nie będzie mógł on znaleźć „swojej” metody płatności, jest spora szansa, że porzuci koszyk i poszuka towaru, który go interesuje w sklepie, który posiada daną opcję płatności. Dlatego ważne jest, aby na bieżąco śledzić trendy, jeśli chodzi o płatności w e-commerce i wdrażać popularne rozwiązania.

Jak zadbać o bezpieczne zakupy w swoim sklepie internetowym?

Tutaj należy wziąć pod uwagę kilka elementów. Po pierwsze, jeśli korzystasz z platformy e-commerce takiej jak PrestaShop, Shoper, czy IaI Shop, to platformy te oferują własne zabezpieczenia chroniące zarówno Ciebie, jak i Twoich klientów. Jeśli natomiast korzystasz z platformy open-source, np. WooCommerce, to kwestia wdrożenia odpowiednich zabezpieczeń jest głównie po Twojej stronie.

Tutaj absolutnym fundamentem jest aktualny certyfikat SSL. To rozwiązanie, które szyfruje wszystkie dane – także te finansowe – przechodzące przez Twoją stronę internetową. Oznacza to, że ryzyko przechwycenia tych danych przez cyberprzestępców praktycznie nie istnieje.

Po drugie warto wdrożyć rozwiązania wymuszające na klientach stosowanie bezpiecznych haseł (bez problemu znajdziesz takie rozwiązania dla WordPress i WooCommerce). Podobnie odpowiednio „zahasłowany” powinien być Twój hosting i serwer, na którym postawiona jest strona internetowa. Dowiedz się u swojego dostawcy hostingu, jakie rozwiązania są możliwe, aby chronić Twój e-sklep.

Oczywiście jeśli korzystasz z WooCommerce to nadal możesz wdrożyć płatności poprzez zewnętrznego operatora i nadal to okienko z płatnościami będzie przez tego operatora chronione. Chodzi po prostu o to, aby dowiedzieć się, jakie dodatkowe zabezpieczenia można i warto wdrożyć.

Podsumowanie

Możemy się spodziewać, że w drugiej połowie 2024 roku powstanie nowy raport e-commerce. Prawdopodobne jest, że będą w nim wymienione te same metody płatności, ale jako właściciel e-biznesu powinieneś/aś trzymać rękę na pulsie i reagować na zmiany zachodzące na bardzo dynamicznym rynku e-commerce.

A skoro mowa o dynamicznym rynku, to zapraszamy Cię do umówienia się na darmowe spotkanie z naszym zespołem, w trakcie którego pokażemy Ci, jak Way2Send może pomóc Ci sprawnie przyjmować i realizować zamówienia od klientów (a także obsługiwać zwroty i reklamacje)!

Zapisz się na spotkanie.

Gotowi na współpracę?
W Way2Send dostosowujemy się do Twoich potrzeb i procesów, dzięki czemu Twoja codzienna praca staje się zautomatyzowana, zoptymalizowana i bez błędów.
ZACZYNAMY?

KONTAKT

Way2Send Sp. z o.o.
ul. Bernardyńska 16a/U1
02-904 Warszawa
NIP: 9182162309
Regon: 061622330
KRS: 0000485721
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram