Sprzedaż i wysyłka towarów za granicę

Jeśli chcesz prowadzić sklep internetowy, który stale się rozwija i przyciąga coraz to nowych klientów, prędzej czy później staniesz przed decyzją o wyjściu ze swoją sprzedażą i ofertą za granicę. To oczywiście duże wyzwanie, ale jednocześnie szansa na zwielokrotnienie zarobku z Twojego e-sklepu. Na co powinieneś zwrócić uwagę, planując taki ruch?

Sprzedaż za granicę to zdecydowanie pomysł wart rozważenia, przede wszystkim dlatego, że otwiera Ci drogę do zupełnie nowych klientów (milionów klientów!) i przyspiesza rozwój Twojego e-sklepu. Wynika to z kilku kwestii.

Po pierwsze, za granicą więcej osób kupuje produkty online. Z niedawnego raportu European E-commerce Report 2023 wynika, że potencjał jest ogromny – Polska jest mniej więcej pośrodku, jeśli chodzi o e-zakupowiczów.

Jeśli otworzysz swój sklep na klientów z takich państw, jak Francja, Niemcy, czy nawet Czechy, automatycznie grono potencjalnych klientów się potraja.

Druga istotna kwestia to fakt, że klienci zagraniczni często wydają na zakupy więcej niż Polacy. Kraje zachodniej i północnej Europy są w lepszej sytuacji gospodarczej, niż Polska i klienci z tamtych regionów chętnie kupują różnego rodzaju produkty, nawet te premium. Centralna Europa, czyli region, do którego należy także Polska, odpowiada – według wspomnianego raportu – za zaledwie 8% obrotów w całej europejskiej branży e-handlu!

To chyba najlepiej pokazuje, jak duży potencjał czeka na osoby, które chcą rozpocząć e-sprzedaż poza granicami naszego kraju!

Jednak to tylko jedna strona medalu – aby odnieść sukces za granicą, trzeba wszystko dobrze zaplanować i przygotować się do tej ekspansji na kilku różnych poziomach. Zobaczmy, o co warto zadbać.

Jak przygotować się do sprzedaży za granicą?

Jeśli masz już funkcjonujący sklep internetowy, tak naprawdę najważniejsze jest skupienie się na dwóch kluczowych obszarach:

  1. Komunikacja z zagranicznymi klientami – przede wszystkim obcojęzyczna wersja sklepu i obsługa klienta
  2. Logistyka – wysyłka zamówień za granicę

Pomówmy najpierw o pierwszym elemencie.

KOMUNIKACJA Z ZAGRANICZNYMI KLIENTAMI

Tutaj w grę wchodzą dwie kwestie. Po pierwsze, Twój sklep musi być dostępny w wersji językowej kraju, który Cię interesuje. Załóżmy zatem, że chcesz rozwinąć sprzedaż na rynek niemiecki. W takiej sytuacji Twój sklep internetowy musi być dostępny po niemiecku (to swoją drogą otwiera Ci możliwość sprzedaży nie tylko do Niemiec, ale i do całego regionu DACH).

Obejmuje to:

  • Stronę główną i wszystkie podstrony,
  • wszelkiego rodzaju elementy „techniczne” – np. opisy meta, title tagi, atrybuty alt itp.,
  • wszystkie opisy produktów,
  • regulamin,
  • politykę prywatności i zwrotów.

Po drugie, niemieccy klienci mogą chcieć napisać lub zadzwonić do Twojego sklepu, aby się o coś dowiedzieć. Dobrze jest zatem mieć w zespole przynajmniej jedną osobę, która PŁYNNIE (słowo-klucz) mówi po niemiecku, aby w razie potrzeby móc udzielić potrzebnych informacji klientowi z tego kraju.

Alternatywnie możesz współpracować z tłumaczem języka niemieckiego, jednak pamiętaj, że za każde, nawet niewielkie tłumaczenie będziesz musiał/a zapłacić, a po drugie – taki system bardzo wydłuża cały proces.

A co z tłumaczem Google? Jest to jakieś rozwiązanie, ale mogą się wkraść błędy, które mogą narazić Twój sklep na straty lub śmieszność. Używaj tego narzędzia tylko w ostateczności (np. trzeba pilnie odpisać klientowi, a osoba mówiąca po niemiecku jest aktualnie na zwolnieniu).

DOMENA

Tutaj też warto wziąć pod uwagę kwestię domeny. Możesz zdecydować się na subdomenę, np. de.nazwasklepu.pl lub nazwasklepu.pl/de, ale w oczach zagranicznych klientów na ogół lepiej wygląda domena .de. Wartą rozważenia alternatywą jest też domena .com, która jest stosowana na całym świecie. Taka domena może „zostać z Tobą” niezależnie od tego, na jaki kraj chcesz rozszerzyć działalność.

Dobrze, zatem masz już przetłumaczoną stronę i przynajmniej jedną osobę w zespole, która mówi po niemiecku, co dalej? Logistyka.

Jak zorganizować sprzedaż za granicę od strony logistycznej?

Zanim podpiszesz umowę z wybraną firmą kurierską, musisz pamiętać, że w grę wchodzi więcej kwestii. Po pierwsze, musisz zdecydować, czy zagraniczny rynek powinien otrzymać taką samą lub może nieco inną ofertę niż klienci z Polski. O co chodzi?

CO WARTO SPRZEDAWAĆ?

Musisz wiedzieć, że nie każdy produkt opłaca się lub jest sens sprzedawać za granicą. Warto w tym celu zrobić dokładne rozeznanie nowego rynku, aby ocenić, co ma szansę się sprawdzić. Oto przykład – załóżmy, że handlujesz sprzętem sportowym i chcesz wyjść ze sprzedażą na rynek hiszpański. W takiej sytuacji głównym towarem, który będziesz promować, nie będą narty lub kurtki zimowe, bowiem w tym kraju zapotrzebowanie na tego rodzaju produkty jest znacznie mniejsze, o ile w ogóle. Dobrym pomysłem jest przejrzenie lokalnych porównywarek cenowych, aby zobaczyć, jakie produkty z Twojej oferty są popularne na danym rynku i też, ile kosztują (musisz przecież zarobić na każdym sprzedanym produkcie).

Powiedzmy jeszcze dwa słowa o tym, jakie kraje warto wziąć pod uwagę?

JAKI KRAJ WYBRAĆ NA POCZĄTEK?

Zakładając, że działasz już w Polsce, sprawa jest bardzo ułatwiona, jeśli zdecydujesz się na ekspansję w ramach Unii Europejskiej. Eksport, podatki, zwroty, reklamacje, prawa konsumenta – to wszystko jest zunifikowane w ramach prawa europejskiego, więc konieczne będzie jedynie tłumaczenie i niewielkie dostosowanie dokumentów, takich jak regulaminy i polityki prywatności (wciąż jednak należy zasięgnąć opinii prawnej w tej kwestii!).

GDZIE SPRZEDAWAĆ?

Tak, jak i w Polsce, masz do wyboru dwie opcje – własny sklep lub lokalne marketplace i portale aukcyjne. Najczęściej e-przedsiębiorcy decydują się na wdrożenie obu kanałów, jednak pamiętaj o tym, że:

  • Sprzedaż przez marketplace pozwoli Ci szybko dotrzeć do zagranicznych klientów, ale dostęp do tych portali wiąże się nie tylko z kosztami (prowizja od sprzedaży), ale też i innymi wymogami, które należy spełnić. Zapoznaj się z ofertą danego marketplace przed rozpoczęciem sprzedaży.
  • Sprzedaż przez własny sklep da Ci lepszy zarobek, ale musisz pamiętać, że na nowym rynku nikt Cię nie zna, więc przyda się inwestycja w marketing.

JAK WYSYŁAĆ TOWARY?

Tutaj znowu masz dwie możliwości. W idealnym scenariuszu warto otworzyć choć jeden magazyn i nawet małą siedzibę w kraju docelowym. Daje Ci to przede wszystkim możliwość prezentowania się klientom jako firma lokalna.

Jeśli takie rozwiązanie nie wchodzi w grę, to możesz albo samodzielnie nawiązać współpracę z wybraną firmą kurierską lub zdecydować się na współpracę z firmą fulfillmentową specjalizującą się w danym rynku. Co Ci to da? Takie firmy mogą negocjować lepsze stawki z kurierami i na wylot znają przepisy transportowe i eksportowe, co zmniejsza ryzyko, że Twoje przesyłki gdzieś utkną lub wręcz zostaną zwrócone.

Dodatkowo, pracując z firmą fulfillmentową, możesz outsourcować wręcz całą logistykę swojego sklepu, włącznie z magazynowaniem towarów. W ogólnym rozrachunku może okazać się, że taka współpraca obniża koszty prowadzenia działalności i pozwala zaoszczędzić dużo czasu.

Jak widzisz, trochę tego jest. Chociaż ekspansja zagraniczna jest stosunkowo prostsza niż w innych branżach, dalej trzeba się do wszystkiego odpowiednio przygotować. I tutaj też zaczyna się nasza rola.

Way2Send wesprze Cię w ekspansji zagranicznej

W ekspansji zagranicznej bardzo istotne jest sprawne zarządzanie zamówieniami, tym bardziej, że po wejściu na nowy rynek będzie ich wkrótce znacznie więcej niż dotychczas! Way2Send to kompleksowa platforma online, która pomoże Ci w zarządzaniu zamówieniami, zwrotami i reklamacjami. Wszystko jest dostępne w ramach jednego, przejrzystego panelu klienta.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i zależy Ci na usprawnieniu i uproszczeniu procesów logistycznych, Way2Send jest dla Ciebie! Zapraszamy Cię na darmowe spotkanie, w trakcie którego pokażemy, jak działa nasz system i w czym może Ci pomóc.

Zapisz się tutaj!

Gotowi na współpracę?
W Way2Send dostosowujemy się do Twoich potrzeb i procesów, dzięki czemu Twoja codzienna praca staje się zautomatyzowana, zoptymalizowana i bez błędów.
ZACZYNAMY?

KONTAKT

Way2Send Sp. z o.o.
ul. Bernardyńska 16a/U1
02-904 Warszawa
NIP: 9182162309
Regon: 061622330
KRS: 0000485721
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram