AI w e-commerce

Sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała prawie każdą dziedzinę życia, także handel internetowy. Chociaż jest wiele aspektów AI w e-commerce, to cztery z nich mają szczególnie szerokie zastosowanie, niezależnie od tego, jaki rodzaj sklepu internetowego prowadzisz. W tym wpisie pokażemy Ci, jak AI może pomóc Twojej firmie poprzez optymalizację cen, personalizację, chatboty i AR.

Ogólnie rzecz biorąc, celem AI jest wyręczanie człowieka w pracach, które mogą być zautomatyzowane za pomocą inteligentnych maszyn i algorytmów, ale także optymalizowanie wielu aspektów pracy i biznesu. Dzięki AI praca jest bardziej wydajna, a osiągane wyniki – lepsze. Dotyczy to także sektora e-commerce.

Zobaczmy, jak możesz wykorzystać AI (co ciekawe stosunkowo niewielkim kosztem!), aby poprawić jakość działania swojego e-sklepu.

Optymalizacja cen produktów

Tutaj przede wszystkim chodzi o usługę znaną w branży jako dynamic pricing. Usługa ta bazuje na algorytmach AI lub ML (uczenie maszynowe), które w czasie rzeczywistym analizują ceny produktów na rynku i w Twoim sklepie i odpowiednio dostosowują je do zmian rynkowych.

Oto przykład: załóżmy, że sprzedajesz rowery górskie. Masz model oferowany za 3000 złotych i ten sam model jest dostępny u czterech Twoich konkurentów, ale wszyscy sprzedają go po nieco wyższej cenie. W efekcie masz najlepszą ekspozycję wśród osób, które filtrują według ceny. Ale teraz załóżmy, że dwóch z Twoich konkurentów zaczyna oferować ten sam rower po 2999 złotych. Różnica jest symboliczna, ale automatycznie spadasz z pierwszego miejsca na trzecie. Ta złotówka różnicy kosztowała Cię wiele potencjalnych transakcji.

Teraz załóżmy, że wykorzystujesz dynamic pricing w swoim sklepie. Algorytm natychmiast wyłapuje zmianę ceny i sugeruje Ci obniżkę do 2998 zł, aby odzyskać dobrą widoczność. Możesz to zrobić lub nie (niektóre narzędzia dynamic pricing mogą zmieniać ceny automatycznie w ramach zadanych przez Ciebie reguł, aby uniknąć obniżki ceny poniżej progu opłacalności), ale masz szybki dostęp do potrzebnej Ci wiedzy, dzięki czemu możesz świadomie zarządzać cenami w swoim sklepie. Na tym polega istota dynamic pricing.

Oczywiście ktoś mógłby powiedzieć, że przecież można to robić ręcznie. To prawda, ale co, gdy takich produktów masz kilkaset, a konkurentów jest nie czterech a dwudziestu? Ręczne wykonywanie takiej analizy (kilka razy w miesiącu!) byłoby bardzo czasochłonne. AI oszczędza Ci w ten sposób masę czasu i daje dostęp do najnowszych danych.

Zobacz, jak wygląda schemat działania algorytmów dynamic pricing na przykładzie narzędzia Dealavo:

Źródło: https://dealavo.com/pl/dynamiczne-ceny/

Personalizacja rekomendacji produktowych

Skuteczna oferta trafia z właściwym przekazem do właściwej osoby. I na tym właśnie polega personalizacja rekomendacji produktowych. Jeśli prowadzisz sklep z odzieżą i masz klienta, który często kupuje koszulki polo, masz większą szansę na kolejną sprzedaż, gdy będziesz mu rekomendować produkty zbliżone do jego zainteresowań, prawda?

Współczesne narzędzia do personalizacji rekomendacji produktowych wykorzystują sztuczną inteligencję do analizy profilu każdego klienta i jego wcześniejszych zakupów. Na tej podstawie tworzone są rekomendacje, które mają dużą szansę zainteresować daną osobę.

Aby personalizacja miała szansę zadziałać, musisz mieć dostęp do odpowiedniej ilości danych na temat swoich klientów; dlatego tak ważne jest, aby zachęcać ludzi do tworzenia kont w Twoim sklepie, a następnie gromadzenia jak największej ilości danych na temat ich aktywności.

Źródło: https://www.monacollection.pl/

Chatboty

Dzięki AI i ML chatboty stają się coraz bardziej efektywne i pomocne w komunikacji z klientami. Korzyści z wdrożenia chatbota są oczywiste – mogą obsługiwać setki klientów 24/7, nigdy się nie męczą, nigdy nie są na urlopie, zawsze są w dobrym nastroju. Podobnie jak inne narzędzia wykorzystujące AI, chatbot powinien być zintegrowany z Twoją platformą e-commerce i bazą klientów. Dzięki temu taki wirtualny asystent będzie mógł dostarczać klientom lepszych odpowiedzi, dopasowanych do potrzeb i sytuacji danego użytkownika.

Chatboty przydają się w e-commerce do:

  • odpowiadania na często zadawane pytania,
  • dostarczania informacji produktowych,
  • zachęcania do dalszych zakupów i np. informowania o nowościach w ofercie,
  • udzielania typowych informacji nt. statusu zamówienia, adresów sklepów stacjonarnych, lub dostępności danego produktu.

Chatboty stanowią doskonałe wsparcie dla Twojego zespołu obsługi klienta, ponieważ sprawnie radzą sobie ze wszystkimi powtarzalnymi i prostymi zadaniami. Coraz więcej polskich sklepów wykorzystuje chatboty i robią to z powodzeniem. Na przykład stosunkowo niedawno polska marka Lancerto wdrożyła chatbota-wirtualnego asystenta o nazwie Ari.

Źródło: https://www.lancerto.com/pl/

AR, czyli rozszerzona rzeczywistość

AR z angielskiego oznacza augmented reality. Chociaż nie jest to stricte technologia AI, to jest z nią blisko powiązana. Narzędzia AR wykorzystują obraz 3D danego obiektu (przedmiotu w Twojej ofercie) i „nakładają go” na obraz pochodzący z kamery urządzenia mobilnego – najczęściej smartfona. W ten sposób Twoi klienci mogą zobaczyć, jak dany produkt będzie wyglądać na żywo – w mieszkaniu klienta lub nawet na nim samym (tzw. virtual try-on).

AR przydać się może we wszystkich sklepach, które oferują:

  • odzież i obuwie,
  • kosmetyki,
  • meble,
  • ozdoby do domu,
  • biżuteria,
  • sprzęt RTV/AGD.

Aby móc skorzystać z AR potrzebujesz odpowiedniego oprogramowania i szczegółowych obrazów 3D produktów, które chcesz w ten sposób zaprezentować. Znajdziesz na rynku zarówno narzędzia, jak i firmy, które pomogą Ci we wdrożeniu AR w Twoim sklepie.

Zobacz działanie tej technologii w praktyce:

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja będzie z pewnością odgrywać coraz większą rolę w e-handlu. Dzięki rozwiązaniom opartym na AI możesz dostarczać klientom lepsze doświadczenia zakupowe i też prowadzić bardziej efektywną sprzedaż. Duża oszczędność czasu to kolejna zaleta, o której warto pamiętać. A co najważniejsze – wdrożenie wielu z wymienionych w tym tekście rozwiązań wcale nie wymaga dużych inwestycji! Dla przykładu dynamic pricing to usługa rozliczana w modelu abonamentowym, bez żadnych dużych kosztów na start.

Oprócz rozwiązań opartych na AI Twój sklep z pewnością dużo skorzysta na efektywnym zarządzaniu zamówieniami. I tutaj zaczyna się rola Way2Send. Zapoznaj się z naszą platformą i umów się na darmowe spotkanie, w trakcie którego pokażemy Ci, jak możemy usprawnić Twoją codzienną pracę. Zapraszamy do kontaktu!

Gotowi na współpracę?
W Way2Send dostosowujemy się do Twoich potrzeb i procesów, dzięki czemu Twoja codzienna praca staje się zautomatyzowana, zoptymalizowana i bez błędów.
ZACZYNAMY?

KONTAKT

Way2Send Sp. z o.o.
ul. Bernardyńska 16a/U1
02-904 Warszawa
NIP: 9182162309
Regon: 061622330
KRS: 0000485721
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram