5 elementów stron e-sklepów, które zwiększają sprzedaż

Sprzedaż w e-commerce zależy od wielu czynników, w tym także od tego, co znajduje się na Twojej stronie internetowej. W tym wpisie chcemy pokazać Ci pięć ważnych elementów sklepów internetowych, które mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży w Twoim e-sklepie. Sprawdź, czy wykorzystujesz je wszystkie!

Dzisiaj e-commerce to bardzo konkurencyjne środowisko. Jeśli chcesz odnieść sukces, Twoja strona powinna być jak najlepiej dopasowana do potrzeb Twoich odbiorców, ale też zawierać kilka ważnych elementów, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż.

Jakiś czas temu firma Gemius opublikowała najnowszy raport E-commerce w Polsce 2023. Jednym z pytań, które zadano respondentom, było to, jakie czynniki powodują wybór danego e-sklepu. Pomijając oczywiste odpowiedzi, takie jak „atrakcyjne ceny produktów”, można z tego badania wyciągnąć kilka przydatnych wniosków.

Na początek zobacz, jakich odpowiedzi udzielali uczestnicy badania (uwzględniliśmy tylko odpowiedzi, które miały 17 lub więcej procent):

Źródło: Gemius; raport E-commerce w Polsce 2023

Na bazie tych odpowiedzi, ale także naszego doświadczenia w e-commerce przygotowaliśmy listę pięciu elementów, których obecność na Twojej stronie może bardzo pomóc w zwiększeniu sprzedaży.

Element 1: Wyprzedaże

Klienci je po prostu uwielbiają! Jednak, aby wyprzedaż była skuteczna, musi być dobrze zaplanowana – zastanów się, jakie produkty chcesz zacząć wyprzedawać i dlaczego. Dobrym powodem często jest tzw. niski sezon – jeśli wiesz, że w danym okresie ludzie mniej interesują się danym produktem (np. oponami zimowymi latem), to może to być dobry pretekst do wyprzedaży. Inny dobry powód to niskie stany magazynowe. Jeśli np. zostało Ci kilka par obuwia w mało popularnym rozmiarze – warto urządzić obniżkę.

Organizując wyprzedaż, warto zadbać o kilka kwestii:

  • Upewnij się, że po obniżeniu ceny produktu nadal na nim zarabiasz!
  • Nie wyprzedawaj produktów, które dobrze się sprzedają nawet bez przeceny
  • Zadbaj o dobrą promocję swojej wyprzedaży – na stronie, w newsletterze i w social mediach. O wyprzedaży powinno się dowiedzieć jak najwięcej klientów.

Tutaj zobaczysz przykład banneru reklamowego wyprzedaży przygotowanego przez firmę Media Expert:

Źródło: https://www.mediaexpert.pl/

Element 2: Łatwe opcje płatności i wysyłki

Z tego samego raportu wynika, że najczęściej wybieranymi przez polskich klientów opcjami płatności są przelewy natychmiastowe (69% odpowiedzi) i BLIK (63%). Czy obie te metody płatności są dostępne w Twoim e-sklepie? Jeśli nie, to prawdopodobne jest, że tracisz wielu klientów, którzy są przyzwyczajeni do płacenia w określony sposób.

Podobnie sytuacja się ma w kwestii dostawy. Dzisiaj preferowaną formą dostawy jest dostawa do automatu paczkowego (najczęściej są to paczkomaty InPost) – tę opcję wybiera ponad 80% badanych! I tutaj znowu nasuwa się pytanie – czy jest to możliwe w Twoim sklepie? A co z darmowym odesłaniem produktu? To także może zachęcić wiele osób do zakupów!

Źródło: Gemius; raport E-commerce w Polsce 2023

Element 3: Upselling i cross-selling

Warto zachęcać klientów, aby dobierali więcej produktów do swojego zamówienia lub wybierali droższą wersję produktu, który ich interesuje. Te dwie techniki sprzedażowe to właśnie cross-selling i upselling. Możesz pokazywać klientom produkty powiązane z tymi, które właśnie przeglądają, np. dodając odpowiednią sekcję na karcie każdego produktu. Coś takiego robi np. sieć sklepów sportowych Decathlon. Każda karta produktowa zawiera sekcję „Kup razem z”, gdzie firma prezentuje tzw. produkty komplementarne.

Na przykład przeglądając obuwie trekkingowe, klient widzi sugestie zakupu czapek lub odzieży termicznej:

Źródło: https://www.decathlon.pl/p/buty-turystyczne-meskie-wodoodporne-quechua-sh100-u-warm/

Wdrożenie takiego rozwiązania jest stosunkowo proste (wiele platform e-commerce ma taką opcję w swoich ustawieniach), a może pomóc Ci zwiększyć AOV, czyli średnią wartość koszyka.

Element 4: Opinie o produktach

Dowód społeczny ma duże znaczenie w handlu. Jeśli klient wie, że dany produkt cieszy się uznaniem innych klientów, jest większa szansa, że też zdecyduje się na zakup. Opinie produktowe powinny być widoczne na każdej karcie produktu w rozbudowanej wersji, ale w mniejszym stopniu (np. w postaci liczby opinii i średniej oceny) także na listach produktów we wszystkich kategoriach.

Zobacz dla przykładu, jak to robi sieć Leroy Merlin:

Źródło: https://www.leroymerlin.pl/produkty/elektryka-i-oswietlenie/oswietlenie-scienne-i-sufitowe/zyrandole-lampy-wiszace-i-sufitowe/

Pierwszy screen został zrobiony z listy produktów. Z kolei, gdy klient wejdzie na kartę danego produktu, to zapoznając się z kartą produktu, trafia na sekcję, gdzie te opinie są widoczne, tak jak na poniższym przykładzie:

 

Źródło: https://www.leroymerlin.pl/produkty/elektryka-i-oswietlenie/oswietlenie-scienne-i-sufitowe/zyrandole-lampy-wiszace-i-sufitowe/zyrandole-lampy-wiszace-i-sufitowe-czarne/lampa-wiszaca-eldrick-czarna-3-x-e27-inspire-82774456.html

Tutaj warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię – jeśli pojawi się negatywna opinia lub klient w jakiś sposób wyrazi swoje niezadowolenie, odpowiadaj na takie opinie. Pokażesz w ten sposób, że zależy Ci na zadowoleniu klienta. Jeszcze lepiej, jeśli możesz od razu zaproponować takiemu klientowi jakieś rozwiązanie, które niejako „wynagrodzi mu” negatywne doświadczenie z produktem.

Element 5: Program lojalnościowy

Ostatni element, który warto wdrożyć to program lojalnościowy, który pozwoli klientom zbierać punkty za zakupy i wymieniać je na rabaty lub inne gratisy. Dobrym pomysłem jest zachęcenie do zapisania się do takiego programu już przy pierwszej wizycie klienta w Twoim sklepie. Możesz zaproponować np. darmową dostawę lub niewielki rabat na pierwsze zakupy w zamian za zapis do programu. W ten sposób będziesz mógł też zbudować listę mailingową, która przyda Ci się do newslettera.

Projektując program lojalnościowy, zwróć uwagę na następujące kwestie:

  • Program powinien być prosty – nie wymagaj od klientów podawania dziesiątek różnych danych lub wykonywania wielu kroków. Skup się na najważniejszych informacjach potrzebnych do dalszej komunikacji – często imię i adres e-mail wystarczy.
  • Nie każ klientom zbyt długo czekać na wyniki. Program, który zakłada wydanie 10 tysięcy złotych, aby uzyskać zniżkę na poziomie 10 złotych, jest z góry skazany na porażkę. Klient powinien widzieć jakąś realną korzyść już po kilku zakupach.
  • Możesz też zdecydować się na róże „poziomy” dostępu do programu lojalnościowego. Na wyższym poziomie jakiś benefit powinien być dostępny na stałe, np. darmowa dostawa.

Coś takiego robi np. sieć Apart. Są dwa poziomy w ramach Apart Diamond Club – Gold i Platinum. Na poziomie Platinum, uczestnicy programu mają stałą zniżkę 10% na wszystkie zakupy (5% w programie Gold), co zachęca do zwiększenia liczby zakupów, aby można było przejść na wyższy poziom (klient musi zgromadzić 5000 punktów, aby dostać taką możliwość).

Źródło: https://www.apart.pl/swiat/adc

Podsumowanie

Wszystkie elementy, o których wspominamy w tym artykule, są stosunkowo proste do wdrożenia. Zachęcamy Cię do rozważenia przynajmniej niektórych z naszych propozycji – pomoże Ci to zwiększyć sprzedaż i zaangażowanie klientów w komunikację z Twoim e-sklepem.

Jednym z punktów, które poruszyliśmy, jest dostawa. Sprawna realizacja zamówień to także ważny element Twojego sukcesu w e-commerce. I tutaj zaczyna się nasza rola. Jeśli szukasz systemu, który pomoże Ci w efektywnym realizowaniu zamówień, Way2Send to rozwiązanie dla Ciebie. Zapraszamy Cię na darmowe spotkanie, w trakcie którego pokażemy Ci, jak działa nasz system i w czym może Ci pomóc, jeśli chodzi o logistykę w Twoim sklepie internetowym.

Umów spotkanie

Gotowi na współpracę?
W Way2Send dostosowujemy się do Twoich potrzeb i procesów, dzięki czemu Twoja codzienna praca staje się zautomatyzowana, zoptymalizowana i bez błędów.
ZACZYNAMY?

KONTAKT

Way2Send Sp. z o.o.
ul. Bernardyńska 16a/U1
02-904 Warszawa
NIP: 9182162309
Regon: 061622330
KRS: 0000485721
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram