Optymalizacja magazynu to podstawa sukcesu firmy sprzedażowej. Porządek, błyskawiczna organizacja wysyłki, szeroka współpraca z dostawcami – niby oczywistość, ale wyzwania rozwijającego się e-commerce, stawiają przed oprogramowaniem magazynu całkiem nowe zadania. Jak go optymalizować?
Bez oprogramowana zarządzania magazynem żadna firma handlowa nie mogłaby prowadzić sprzedaży. Podstawowym i dość powszechnym narzędziem administrowania przestrzenią magazynową są obecnie systemy WMS (Warehouse Management System).
Ich zadaniem jest organizacja pracy magazynu – usprawniają przyjmowanie towarów, następnie ich składowanie, znakowanie, żeby przygotować je do wysłania i w końcu sprawnie zająć się samą wysyłką.
Towarzyszą każdemu produktowi od chwili przybycia do magazynu aż do doręczenia do rąk klienta, a także kompleksowo generują potrzebne dokumenty. Tworzą etykiety produktów i drukują kody kreskowe. Cała ta droga monitorowana jest w ramach jednego systemu i na tym właśnie polega ułatwienie pracy magazynu z pomocą technologii.
Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu w magazynie panuje porządek i ład, a komunikacja pomiędzy działami (przyjęcie, załadunek, wysyłka) jest sprawniejsza. Technologia sprawia, że stany magazynowe są na bieżąco kontrolowane. To są podstawowe oczekiwania, jakie właściciele magazynów stawiają systemom oprogramowania.
Jak to obecnie wygląda w praktyce? Dawne zuniwersalizowane systemy przestały już wyznaczać trendy. Już nie potrafią sprostać wszystkim wyzwaniom dzisiejszej sprzedaży i rozwoju e-commerce. Bywają archaiczne. Optymalizacja zarządzania magazynem zalicza się obecnie do najważniejszych wyzwań, którym podołać musi każda handlująca firma. Sprawnie i nowocześnie działający magazyn to podstawa skutecznej sprzedaży i systematycznego zwiększania przychodów.
Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu w magazynie panuje porządek i ład, a komunikacja pomiędzy działami (przyjęcie, załadunek, wysyłka) jest sprawniejsza. Technologia sprawia, że stany magazynowe są na bieżąco kontrolowane. To są podstawowe oczekiwania, jakie właściciele magazynów stawiają systemom oprogramowania.
Jak to obecnie wygląda w praktyce? Dawne zuniwersalizowane systemy przestały już wyznaczać trendy. Już nie potrafią sprostać wszystkim wyzwaniom dzisiejszej sprzedaży i rozwoju e-commerce. Bywają archaiczne. Optymalizacja zarządzania magazynem zalicza się obecnie do najważniejszych wyzwań, którym podołać musi każda handlująca firma. Sprawnie i nowocześnie działający magazyn to podstawa skutecznej sprzedaży i systematycznego zwiększania przychodów.
nie istnieje działalność sprzedażowa bez e-commerce, a w tej dziedzinie zmiana goni zmianę.
Systemy WMS mogą być mniej lub bardziej nowoczesne, tańsze bądź droższe, ale ich wspólnym mianownikiem jest to, że zostały zaprojektowane dla biznesów tradycyjnych – mówi Krzysztof Sykuła, CEO i założyciel firmy Way2Send. – Ich technologia jest dość statyczna. W założeniu miały zostać wdrożone i działać tak, żeby nie trzeba było wprowadzać zmian. Czasy, w których żyjemy przynoszą jednak wciąż nowe wyzwania.
Krzysztof Sykuła zauważa, że obecnie właściwie nie istnieje działalność sprzedażowa bez e-commerce, a w tej dziedzinie zmiana goni zmianę. Zmieniają modele biznesowe, dostawcy towaru, technologie, pojawiają się nowi gracze na rynku. Już sama złożoność rozwijającej się technologii powoduje, że WMS, nawet jeśli był kosztowny, potrzebuje unowocześnienia.
Firma Way2Send zajmuje się dostosowaniem systemów z mijającej rzeczywistości do nowych czasów. Integruje je z nowoczesnymi technologicznie rozwiązaniami, odpowiadając na ciągle pojawiające się nowe potrzeby klientów.
– Na przykład może chodzić o spływanie danych do systemu WMS – tłumaczy Krzysztof Sykuła. – Pamiętamy, że on jest statyczny, a dane spływają z różnych miejsc, trzeba je modyfikować tak, żeby zawsze według tego samego standardu docierały do tego dużego systemu. WMS musi obecnie mieć interpretatora, który bez względu na to, kto te dane będzie podrzucać, będzie je tłumaczył i gromadził według jednej reguły. Way2Send jest właśnie takim systemem.
Nowym brandem firmy Way2Send jest na przykład MagPacker, który modyfikuje i ulepsza wszystkie stare rozwiązania. Nadal mogą one dawać pewną stabilizację w przepływie danych, ale potrzebują rozwinąć się o nowe aktywności. – Jesteśmy rodzajem nakładki na te systemy – mówi Tomasz Cisek, CRO w Way2Send. – Dzięki naszym działaniom zostaje usprawniona możliwość zwiększania ilości integracji. Możemy integrować się z każdym w każdym czasie.https://www.youtube.com/embed/665ux1fXDFk?feature=oembed
Rozwijająca się obecnie na coraz większą skalę sprzedaż przez internet wymaga tego, żeby magazyny współpracowały z dowolną ilością firm kurierskich. Nie tylko jest ich coraz więcej, ale zmieniają one swoje modele biznesowe. Oczekiwania, że paczka dotrze do klienta niemal z prędkością światła jest dzisiaj normą, konkurencja nie pozwala zostawać w tyle. Ponadto przesyłamy przez pośredników coraz więcej przedmiotów, więc pojawiają się nowe gabaryty paczek oraz sposoby ich zabezpieczania. Rynek e-commerce ewoluował i nadal ewoluuje. Dlatego starym systemom zaczęło brakować sprawnego połączenia z z firmami kurierskimi.
System Way2Send integruje WMS z dostawcami. – Wyróżniamy się tym, że rośliśmy razem z rynkiem. Jak się e-commerce rozwijał i my się rozwijaliśmy – mówi Tomasz Cisek. – Jesteśmy odzwierciedleniem tego, czego potrzebuje rynek. Nie wymyśliliśmy niczego, co byłoby abstrakcyjne, bo oderwaniu od potrzeb klientów.
Kolejnym wyzwaniem dla systemów, które zarządzają magazynem, są platformy sprzedażowe, takie jak Allegro, OLX, Amazon. Powstaje ich coraz więcej i są coraz bardziej nowoczesne. – Way2Send integruje się z tymi wszystkimi platformami – mówi Krzysztof Sykuła. – W ciągu jednego dnia jesteśmy w stanie przyłączyć taki system do magazynu. Potrafimy tak spersonalizować nasze integracje, żeby ciągle były aktualne.
Współpraca z Way2Send usprawnia aktualizację stanów magazynowych pomiędzy dowolnymi kanałami sprzedaży. – Jeśli na przykład sprzedajemy na Allegro, we własnym sklepie internetowym i na OLX, to kiedy towar się sprzeda na Allegro, w pozostałych sklepach stan dostępnych produktów zmniejszy się o 1 sztukę – tłumaczy Krzysztof Sykuła.
Way2Send oferuje klientom technologie, które sprawnie automatyzują działania, ułatwiając pracę ludziom. Dzięki tym rozwiązaniom można na przykład wybrać dowolny model pakowania produktów. Sam proces pakowania, czyli przygotowanie i kompletowanie, są dużo sprawniejsze. Firma oferuje aż siedem opcji pakowania, dobieranych indywidualnie pod potrzeby klienta. – Optymalizacja procesów magazynowych polega dzisiaj na jak najszerszym wykorzystywaniu technologii z coraz mniejszym udziałem człowieka – mówi Krzysztof Sykuła. – Chodzi o to, żeby towar jak najszybciej zebrać z półek, spakować i nadać do kuriera, a jednocześnie, żeby koszt tego procesu był jak najbardziej optymalny, czyli jak najniższy.
Autorską innowacją Way2Send jest możliwość dzielenia sorsingu różnych towarów z jednego zamówienia do oddzielnych magazynów.
Przykład: mamy zamówienie internetowe, w którym są 3 produkty, a każdy znajduje się w innym magazynie. Dzięki technologii Way2Send możemy przekazać konkretny SKU (każdy towar to unikalny SKU) na odpowiedni magazyn. Możemy też tworzyć dowolne zestawy z produktów, które występują jako osobne SKU i zapakować je w różne opakowania. – Mamy też moduł produkcyjny, który pozwala na modyfikację gotowego produktu pod zakup klienta. Można go wygrawerować, wyszyć, dowolnie spersonalizować – mówi Krzysztof Sykuła. – Prowadzimy również obsługę zamówień pod klienta, których nie ma na stoku i trzeba je wyprodukować specjalnie pod zamówienie.
Klienci Way2Send mają także możliwość skorzystania z obsługi dowolnych procesów dropshippingu, czyli wysyłania paczek z magazynu w imieniu sklepu, w którym została zawarta transakcja. Autorskie rozwiązania dotyczą też fullfilmentu, czyli raportowania per klient per KPI obsługiwanego klienta. Way2Send wdraża swoją nową technologię w miejsce starej błyskawicznie. – Jeśli magazyn przechodzi z dowolnego systemu na nasz, jesteśmy w stanie zrobić taką migrację w ciągu dni a nawet godzin, a nie tygodni – mówi Tomasz Cisek. – Sprawnie monitorujemy kluczowe procesy w magazynach klienta i w sposób zdalny i automatyczny reagujemy na nie. Oferujemy najlepszy z możliwych na rynku model finansowy, pozwalający klientom zarządzać kosztami. U nas klienci płacą jedną stawkę wyłącznie za spakowaną i wysłaną paczkę.