Chociaż pandemia covid-19 skończyła się już jakiś czas temu, to takie aspekty gospodarki, jak produkcja i logistyka potrzebowały sporo czasu, aby wrócić na właściwe tory. I chociaż dzisiaj, wszystko jest już w zasadzie w porządku, ważne jest, aby wyciągnąć lekcje z tego globalnego kryzysu, który przecież miał ogromny wpływ także na branże retail i e-commerce. W tym wpisie prezentujemy kilka ważnych lekcji, z których skorzystają wszyscy właściciele sklepów internetowych.
Z jednej strony pandemia covid-19 doprowadziła do szybkiego i nieplanowanego zamknięcia wielu fabryk i zakładów produkcyjnych na całym świecie, co spowodowało przerwy w produkcji i opóźnienia w dostawach. Dotyczy to w szczególności fabryk w Chinach, które są przecież kluczowym elementem globalnego łańcucha dostaw. Wiele z tych zakładów zostało zmuszonych do przerwania pracy, co spowodowało duże opóźnienia w produkcji i dostawach produktów na całym świecie.
Z drugiej strony, pandemia znacznie przyspieszyła rozwój e-commerce. Dobrze to widać na załączonym wykresie (dla rynku UK). Początek 2020 roku to dynamiczny wzrost udziału zakupów online:
Ten sam wykres pokazuje również, że nawet później, ten trend się w dużej mierze utrzymał, i choć widoczne są okresowe wzrosty i spadki, to ogólny udział e-commerce znacznie wzrósł po 2020 roku. Jest to w pełni zrozumiałe – lockdowny i restrykcje w poruszaniu się spowodowały, że ludzie zaczęli coraz częściej korzystać z zakupów online. Z drugiej strony, zakupy w sieci zaczęły być postrzegane jako bezpieczniejsze względem tradycyjnych wizyt w sklepach, gdzie przecież można się zarazić covid-19.
Dzisiaj sklepy stacjonarne działają jak zawsze, ale popularność e-commerce nie zmalała. I to ważny moment dla właścicieli sklepów internetowych – powinni być gotowi na kolejny kryzys, który – miejmy nadzieję – nigdy nie nadejdzie. Ale ważne jest, aby wdrożyć rozwiązania, które pomogą ci utrzymać płynność biznesu.
Dlatego mamy dla ciebie kilka rozwiązań, które możesz stosunkowo łatwo wdrożyć w swoim sklepie:
Rozwiązania post-covid w twoim sklepie internetowym
Dywersyfikuj swoje łańcuchy dostaw
Nie ograniczaj się w swojej działalności biznesowej do tylko jednego dostawcy lub produktów pochodzących z tylko jednego regionu. W miarę możliwości szukaj alternatyw, idealnie pochodzących z różnych krajów lub z różnych źródeł. Oczywiście nie wyeliminujesz w ten sposób wszystkich potencjalnych zagrożeń, ale znacznie je zminimalizujesz. Warto na bieżąco szukać różnych dostawców i w miarę możliwości poszerzać ofertę tak, aby twój sklep nie był oparty tylko na jednym rodzaju produktu, szczególnie jeśli jest to produkt „ryzykowny” z punktu widzenia produkcji i dostaw.
Zwiększ stany magazynowe
To rozwiązanie wymaga nieco większej inwestycji ze strony firmy, ale ma sens z punktu widzenia utrzymywania ciągłości biznesu. Im więcej produktów lub nawet surowców masz „na stanie”, tym dłużej będziesz w stanie kontynuować sprzedaż/produkcję, gdy tych surowców lub produktów zabraknie. To pomoże ci utrzymać płynność w najbardziej newralgicznym etapie każdego kryzysu – na samym początku.
Oczywiście może się to wiązać z koniecznością inwestycji w większy lub drugi magazyn, ale jest to kwestia zdecydowanie warta rozważenia. Nie musisz od razu zaopatrywać się w 300% stanów magazynowych, które miałeś/aś do tej pory. Lepiej robić to stopniowo i przy każdej dostawie nieco zwiększać liczbę zamawianych/produkowanych produktów. Nadwyżki trzymaj na sytuacje awaryjne lub przerwy w produkcji. Zagwarantujesz sobie w ten sposób, że twój sklep nie będzie musiał się zamknąć z powodu krótkotrwałych przerw w produkcji.
Wykorzystuj nowoczesne narzędzia
Nowoczesne systemy do zarządzania stanami magazynowymi często są wyposażone w zaawansowane funkcje analityczne, niejednokrotnie wykorzystujące AI. Sztuczna inteligencja może ci pomóc w efektywnym planowaniu stanów magazynowych i reagowaniu na zmieniające się warunki rynkowe. Jeśli jeszcze tego nie robisz, postaraj się jak najszybciej zaopatrzyć się w program do zarządzania magazynem.
Way2Send to platforma online, która pomaga w obsłudze procesów magazynowych i zamówień. Dzięki temu możesz zautomatyzować wiele procesów, które mają miejsce w twoim sklepie i skupić się na rozwoju swojego biznesu. Zapraszamy cię na spotkanie z naszym zespołem, jeśli chcesz wiedzieć więcej!
Automatyzacja pracy
Warto podkreślić, że covid-19 to nie tylko brak produktów i surowców. To także brak pracowników, którzy bardzo często musieli opuścić miejsce pracy z powodu zagrożenia epidemicznego. W takiej sytuacji jedynym ratunkiem jest automatyzacja i robotyzacja pracy. Dzisiaj na magazynach pracują roboty i zautomatyzowane urządzenia, które rozmieszczają i segregują paczki i produkty, a nawet pomagają w pakowaniu gotowych zamówień.
Oczywiście to duża inwestycja, na którą mogą sobie pozwolić tylko największe sklepy, ale robotyzacja pracy mogą być odpowiedzią na chwilowy lub nawet długotrwały brak pracowników. Tego typu rozwiązania zwiększają także efektywność pracy, co pomaga w oszczędzaniu zasobów i mediów. To z kolei przyczynia się do szybszego budowania „poduszki finansowej” twojego e-biznesu, która także może pomóc ci przetrwać najgorszy okres.
Produkty cyfrowe?
Ostatni pomysł jest rozwiązaniem dla stosunkowo niewielu sklepów internetowych, ale z drugiej strony to potencjalny pomysł na rozwój biznesu o nową gałąź. Produkty cyfrowe są odporne na prawie wszystkie kryzysy, więc warto zainteresować się ich sprzedażą. Może to wymagać stworzenia i zbudowania zupełnie nowej marki na rynku, ale jeśli szukasz dróg dywersyfikacji biznesu, produkty cyfrowe mogą być dobrym rozwiązaniem!
Podsumowanie
Już dzisiaj przygotuj się na kolejny kryzys – dywersyfikuj dostawy, mądrze planuj zapasy i automatyzuj tak dużo procesów, jak to tylko możliwe. Pomoże ci to uchronić się przed przynajmniej częścią potencjalnych zagrożeń, które czyhają na biznesy e-commerce.
A jeśli chcesz zautomatyzować pracę przy obsłudze zamówień – zapraszamy cię do zapoznania się z ofertą Way2Send!