Wpływ AI na e-commerce: Jak sztuczna inteligencja zmienia zakupy online

Sztuczna inteligencja (AI) szturmem wkroczyła do wielu sektorów, nie wyłączając e-commerce. Z pomocą AI sklepy internetowe mogą działać szybciej i bardziej efektywnie w czterech obszarach – personalizacji ofert i komunikacji z klientami, obsłudze klienta, logistyce i analizie danych. W tym wpisie pokażemy ci, jak możesz wykorzystać tę technologię, aby wejść na nowy poziom biznesu e-commerce.

Pod koniec 2023 roku opublikowano badanie, z którego wynika, że blisko 60%[1] polskich sklepów internetowych wykorzystuje AI w ten, czy inny sposób. Dzisiaj z pewnością ta wartość jest nieco wyższa, ponieważ AI ma w sektorze e-commerce naprawdę dużo do zaoferowania. Co konkretnie? Przekonajmy się!

Personalizacja ofert

Personalizacja to jeden z kluczy do większej sprzedaży. Klienci chcą być traktowani indywidualnie i otrzymywać rekomendacje produktowe, które są dopasowane do ich zainteresowań i wcześniejszych zakupów. Na rynku dostępne są już rozwiązania bazujące na AI i ML (machine learning, czyli uczenie maszynowe to technologia zbliżona do AI umożliwiająca algorytmom AI uczenie się na bazie coraz to nowych danych, pochodzących np. od klientów), które „zapamiętują” każdego zalogowanego klienta i „uczą” się jego preferencji na bazie tego, jakie działania podejmuje na twojej stronie internetowej (jakie produkty przegląda, co wkłada do koszyka itp.).

Te dane są następnie wykorzystywane przez algorytmy AI do tworzenia personalizowanych rekomendacji produktowych i do remarketingu, czyli do przypomnień o niedokończonych zamówieniach lub o nowych produktach, które powinny zainteresować danego klienta. Pokaż, że twój sklep „czeka” na powrót klienta i dokończenie zamówienia, a zwiększysz w ten sposób sprzedaż. Warto też podkreślić fakt, że oferty są przygotowane specjalnie z myślą o danej osobie tak, jak to robi np. Media Expert:

Źródło grafiki: https://www.mediaexpert.pl/lp,oferta-wybrana-specjalnie-dla-ciebie

Personalizuj także komunikację

Każdy wysłany e-mail i każda wiadomość do klienta również może być spersonalizowana. Zacznij od powitania klienta po imieniu („Hej, Piotr!” wygląda lepiej niż „Drogi Użytkowniku”) i dołącz do wiadomości spersonalizowane rekomendacje produktowe, które wygenerowało dla ciebie narzędzie AI. Wiele z tych narzędzi ma możliwość zautomatyzowanego tworzenia gotowych wiadomości do klientów.

Narzędzia AI, które warto sprawdzić:

  • Insider
  • Braze
  • CleverTap
  • Monetate

 Obsługa klienta

W świecie offline zakupy często wiążą się z rozmową z innymi ludźmi – sprzedawcami, kasjerami, obsługą klienta, infolinią itp. Jeśli idziesz do sklepu odzieżowego i szukasz ubrania w konkretnym rozmiarze, zazwyczaj pytasz o obsługę o pomoc. Jeśli coś jest nie tak z twoim produktem, kontaktujesz się ze sklepem i pytasz o zwrot/reklamację. Takich scenariuszy są dziesiątki. I tutaj do gry wkracza AI, a konkretnie conversational AI. To angielskie określenie można by przetłumaczyć na konwersacyjną sztuczną inteligencję. W skrócie chodzi o automatyzację komunikacji z klientami za pomocą tzw. inteligentnych asystentów, czyli chatbotów i voicebotów. Chatboty umożliwiają sprawną obsługę klienta 24/7, 365 dni w roku, co jest dużą korzyścią zarówno dla sklepu, jak i dla jego klientów.

Chatbot może porozmawiać z klientem za pośrednictwem czatu i odpowiadać w formie pisemnych poleceń/odpowiedzi oraz linków do konkretnych miejsc na twojej stronie. Dobry chatbot, czyli taki, który wykorzystuje AI, z łatwością poradzi sobie z większością zapytań klientów. Z pomocą takiego asystenta klienci mogą uzyskać odpowiedzi na wszystkie nurtujące ich pytania, bez konieczności czekania na infolinię lub wolnego sprzedawcę.

Wdrożenie chatbota pozwoli ci zaoszczędzić dużo czasu, odciążyć sprzedawców i zaoferować klientom szybkie wsparcie w zakupach. Nic dziwnego, że coraz więcej polskich e-sklepów decyduje się na zaoferowanie tego kanału obsługi klienta. Przykładem jest X-Kom.pl, polski sklep z elektroniką, który wykorzystuje chatbota, aby pomóc klientom dobrać produkt do ich potrzeb:

 

Źródło grafiki: https://www.x-kom.pl/aktualnosci/9267-poznajcie-wirtualnego-asystenta.html

Narzędzia AI, które warto sprawdzić:

  • Czater
  • DesignCart
  • Ada
  • Tidio

Zarządzanie logistyką

Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w obszarze logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. To rozwiązanie pomaga obniżyć koszty i poprawić doświadczenia klientów poprzez optymalizację tras i logistyki dostaw. Z kolei w zarządzaniu magazynem uczenie maszynowe umożliwia analizę danych generowanych w systemach zarządzania magazynem (przede wszystkim tych dotyczących zamówień, zwrotów i stanów magazynowych).

Narzędzia do logistyki e-commerce wykorzystujące AI analizują to, jak działa twój magazyn i pomagają optymalizować pracę tak, aby do maksimum wykorzystać potencjał twojego magazynu i twoich łańcuchów dostaw.

Tutaj przykładem takiego rozwiązania jest WMS AI. To system magazynowy wykorzystujący sztuczną inteligencję do optymalizacji procesów magazynowych. WMS AI bazuje na uczeniu maszynowym, które umożliwia automatyzację procesów logistycznych, poprawę ich efektywności i redukcję kosztów związanych z pracą magazynu.

 

Źródło grafiki: https://demo.softwarestudio.com.pl/wms-ai-czyli-sztuczna-inteligencja-w-magazynie/

 

Analiza danych

Ostatni obszar, o którym chcemy powiedzieć to analiza danych. Sklepy internetowe wykorzystują duże ilości danych, żeby tylko wspomnieć o danych dotyczących:

  • klientów,
  • produktów,
  • zamówień,
  • zwrotów.

Ręczne przetwarzanie i analiza tych danych może zająć mnóstwo czasu. Dzięki AI możesz znacząco przyspieszyć ten proces i uzyskać łatwy wgląd w dane, które mają wpływ na rozwój twojego e-biznesu.

W jaki sposób sztuczna inteligencja przychodzi tutaj z pomocą?

  • Skrócenie czasu przetwarzania danych: to jedna z kluczowych korzyści płynących ze stosowania narzędzi AI. Narzędzia do analizy danych umożliwiają automatyzację tego procesu, dzięki czemu nie trzeba już ręcznie przeglądać i analizować każdego dokumentu lub wpisu. W ten sposób twoja firma może przetwarzać mnóstwo danych w krótkim czasie. Nie tylko przyspiesza to tempo pracy, ale także umożliwia szybką reakcję na zmieniające się warunki biznesowe lub różnego rodzaju nagłe sytuacje. Skrócenie czasu przetwarzania danych wpływa na zdolność twojej firmy do sprawnego podejmowania decyzji w oparciu o aktualne informacje.
  • Dokładniejsze wyniki: wykorzystanie zaawansowanych narzędzi do analizy danych zwiększa precyzję takiej analizy i umożliwia łatwą identyfikację kluczowych informacji. Metody konwencjonalne często napotykają wyzwania wynikające z subiektywnej interpretacji lub błędów ludzkich. Narzędzia AI potrafią dokładnie i obiektywnie analizować dane i dostarczać sklepom internetowym informacji, których potrzebują, bez ryzyka błędów lub braku obiektywizmu.
  • Lepszy wgląd w dane: ostatnią zaletą narzędzi AI jest odkrywanie ukrytych wzorców i zależności między danymi. Umożliwia to identyfikację istotnych informacji, które w innym wypadku mogłyby zostać pominięte. Z pomocą AI łatwiej będzie ci zrozumieć działania klientów, trendy rynkowe, a nawet potencjalne zagrożenia dla twojego biznesu e-commerce. Na tej bazie można tworzyć plany marketingowe, strategie rozwoju i scenariusze reakcji na nieprzewidziane zmiany na rynku, które będą skuteczne i dopasowane do realiów rynkowych.

Narzędzia AI, które warto sprawdzić:

  • Julius AI
  • AnswerRocket
  • Bardeen AI
  • Polymer

Podsumowanie

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, AI może pomóc ci przyspieszyć pracę i lepiej obsługiwać klientów. Jeśli to twój pierwszy raz z AI, zacznij od niewielkich kroków. Na początek wdróż rozwiązania, które pomogą przede wszystkim twoim klientom – na tym przecież zależy ci najbardziej, prawda? Dobrym punktem startowym jest chatbot. Nowoczesne chatboty nie wymagają programowania i można je stosunkowo szybko i łatwo wdrożyć do sklepu internetowego. Zapoznaj się z dostępnymi rozwiązaniami i wybierz to, które odpowiada twoim potrzebom.

Następnie przejdź do kolejnych obszarów swojego biznesu i zobacz, jak AI może ci w nich pomóc. Możliwe, że będzie potrzebna pomoc specjalistów AI, którzy zaprojektują rozwiązanie dopasowane do twojej firmy.

A jeśli szukasz sprawdzonego narzędzia, które pomoże ci w zarządzaniu magazynem i zamówieniami – zapraszamy cię na spotkanie z zespołem Way2Send!

[1] https://fashionbiznes.pl/ai-w-sektorze-e-commerce-ile-firm-korzysta-z-tego-narzedzia/

Gotowi na współpracę?
W Way2Send dostosowujemy się do Twoich potrzeb i procesów, dzięki czemu Twoja codzienna praca staje się zautomatyzowana, zoptymalizowana i bez błędów.
ZACZYNAMY?

KONTAKT

Way2Send Sp. z o.o.
ul. Bernardyńska 16a/U1
02-904 Warszawa
NIP: 9182162309
Regon: 061622330
KRS: 0000485721
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram