Stwórz sklep internetowy sprzedający ebooki

Z technicznego punktu widzenia, sprzedaż ebooków to bodaj najprostsze zadanie, jeśli chodzi o e-handel. Odchodzą bowiem takie kwestie jak magazynowanie, współpraca z kurierami, czy zdjęcia produktowe – wszystko dzieje się w 100% online. Jednak nie oznacza to, że na osoby chcące sprzedawać ebooki nie czeka żadne wyzwanie.

 Stworzenie sklepu internetowego oferującego ebooki nie jest tam prostym zadaniem, jak mogłoby się wydawać. Zobaczmy, jakie wyzwania czekają osoby, które chcą zająć się takim biznesem.

Sprzedaż ebooków – wyzwania

NISKIE CZYTELNICTWO W POLSCE

Po pierwsze, czytelnictwo w Polsce nie jest na zbyt wysokim poziomie. Dane z 2022 roku wskazują, że ogółem jedynie 34% badanych postrzega siebie jako czytelników, a tylko 10% czyta więcej niż trzy książki w ciągu roku. Zatem już na starcie grupa docelowa jest poważnie ograniczona.

Źródło: https://www.bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce/stan-czytelnictwa-w-polsce-w-2022

 

Sytuacja wygląda jeszcze gorzej, jeśli chodzi o książki czytane na ekranie komputera lub urządzenia mobilnego. Jesienią 2022 roku zaledwie 4% czytelników „przyznało się” do przeczytania choć jednej książki w takiej formie.

CZYTNIKI EBOOKÓW SĄ BARDZO MAŁO POPULARNE

Po drugie, czytniki ebooków są albo drogie, albo nie oferują zadowalającej jakości i szybkości działania. Na tym tle pozytywnie wyróżnia się Amazon Kindle (dla Amerykanów synonim czytnika ebooków), jednak jego cena w Polsce zaczyna się od 500 złotych.

Cytowane już badania Biblioteki Narodowej wskazują, że taki czytnik posiada zaledwie… 1% badanych (2% w grupie wiekowej 25-39).

Źródło: https://swiatczytnikow.pl/nie-z-badan-biblioteki-narodowej-nie-wynika-ze-e-booki-wymieraja-choc-cudow-nie-ma/

WYSOKIE CENY EBOOKÓW

Dla wielu klientów zakup ebooka, a nie książki papierowej byłby znacznie bardziej atrakcyjny, gdyby te były zauważalnie tańsze od wersji papierowych. Tak jednak nie jest – ebooki kosztują często tyle samo lub symbolicznie mniej niż książki papierowe, co może zniechęcać do zakupu.

Czy zatem sprzedaż ebooków to dobry pomysł?

Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć – wszystko zależy od niszy. Jeśli „wstrzelisz się” z ofertą na podatny grunt, sprzedaż ebooków może być dobrym pomysłem na biznes. Dotyczy to szczególnie sytuacji, w której sprzedajesz ebooki, których jesteś też autorem. W takiej sytuacji oczywiście zarobek jest największy, ponieważ praktycznie 100% zysku trafia tylko do Twojej kieszeni.

Jednak, aby to osiągnąć, musisz zadbać o kilka ważnych elementów.

DOBRA OFERTA

Na początek musisz zadbać o to, aby Twoja oferta była dopasowana do oczekiwań grupy docelowej. Jeśli chcesz sprzedawać ebooki edukacyjne i poradnikowe, zadbaj, aby w Twojej ofercie znalazły się pozycje, które przekazują wiedzę w ciekawy i praktyczny sposób (czytelnicy uwielbiają przykłady i case studies). Skup się na pozycjach, które uczą konkretnych umiejętności lub modeli biznesowych i wnoszą realną wartość w porównaniu z tym, co można znaleźć za darmo w internecie.

DOBRY MARKETING

Ebooki wymagają stałej promocji – w wyszukiwarce, w social mediach i w innych kanałach (znajdziesz w internecie platformy oferujące sprzedaż ebooków innych autorów), aby docierać do jak największego grona klientów. Zadbaj o dobrą stronę internetową i atrakcyjne opisy każdego ebooka. Opublikuj spis treści (a może nawet krótki fragment za darmo), aby klienci wiedzieli, czego mogą się spodziewać po zakupie takiego ebooka.

MARKA OSOBISTA

Nie jest żadną tajemnicą, że największy sukces sprzedaży ebooków odniesiesz, gdy będziesz firmować swoją ofertę silną marką osobistą. Posłużmy się przykładem – Michał Szafrański prowadzi bloga Jak Oszczędzać Pieniądze. Jego książka „Finansowy Ninja” sprzedała się w ponad 100 tysiącach egzemplarzy i przyniosła mu 8.5 miliona złotych przychodu. Było to możliwe praktycznie w 100% właśnie dzięki silnej marce osobistej.

Źródło: https://jakoszczedzacpieniadze.pl/100000-egzemplarzy-finansowy-ninja-self-publishing

 

Sprzedaż ebooków od strony technicznej

Tutaj zadanie jest w zasadzie ułatwione – nie musisz się przejmować magazynowaniem towaru i wysyłką. Twój sklep działa w 100% w sieci, co oczywiście jest dużo łatwiejsze w porównaniu z posiadaniem w ofercie fizycznych towarów.

Jeśli chodzi o sprzedaż ebooków, musisz tak naprawdę wziąć pod uwagę dwie niestandardowe kwestie:

ZAUTOMATYZOWANA WYSYŁKA

Ebook powinien trafić do klienta praktycznie od razu po wysłaniu przelewu. Większość platform e-commerce umożliwia zautomatyzowaną wysyłkę produktów cyfrowych, jednak sprawdź, czy Twoja platforma ma taką opcję. Inaczej czeka Cię ręczna wysyłka ebooków. O ile w przypadku 5-10 zamówień dziennie to nie problem, przy kilkuset robi się to już uciążliwe, nie wspominając, że któreś zamówienie może Ci po prostu umknąć.

ODSTĄPIENIE OD UMOWY

Generalnie rzecz biorąc, kupując towar w sieci, klient ma przynajmniej 2 tygodnie, żeby odesłać zamówiony produkt i to bez podania przyczyny. W przypadku dóbr cyfrowych wygląda to nieco inaczej, bowiem nie ma jak „odesłać ebooka” tak, aby nie mieć już do niego dostępu.

W 2023 roku Ustawa o prawach konsumenta wprowadziła definicję usługi cyfrowej. Art. 43n tej ustawy mówi, że:

„Konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli treść cyfrowa lub usługa cyfrowa są dostarczane w zamian za zapłatę ceny, a brak zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową jest nieistotny. Domniemywa się, że brak zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową jest istotny.”

Jeśli zatem sprzedajesz ebooka, który zawiera to, co opisujesz na stronie internetowej, po opłaceniu zamówienia klient nie ma możliwości odstąpienia od umowy i domagania się zwrotu płatności. To dobre rozwiązanie, które słusznie chroni twórców internetowych i e-przedsiębiorców sprzedających ebooki.

Jeśli ciekawi Cię to zagadnienie, polecamy lekturę obszernego wpisu, jaki pojawił się na stronie LegalnyBiznesOnline.pl.

Way2Send pomoże Ci w zarządzaniu zamówieniami

Niezależnie od tego, jakie produkty oferujesz w swoim sklepie, Way2Send pomoże Ci w sprawnym zarządzaniu zamówieniami – nasz system można zintegrować z większością platform e-commerce dostępnych na polskim rynku. Dzięki Way2Send masz łatwy dostęp do wszystkich zamówień i ich statusów. A jeśli sprzedajesz produkty fizyczne, to wesprzemy Cię w zarządzaniu magazynem i kurierami.

Już dzisiaj umów się na spotkanie, aby dowiedzieć się więcej!

Gotowi na współpracę?
W Way2Send dostosowujemy się do Twoich potrzeb i procesów, dzięki czemu Twoja codzienna praca staje się zautomatyzowana, zoptymalizowana i bez błędów.
ZACZYNAMY?

KONTAKT

Way2Send Sp. z o.o.
ul. Bernardyńska 16a/U1
02-904 Warszawa
NIP: 9182162309
Regon: 061622330
KRS: 0000485721
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram