W poprzednim artykule mówiliśmy dużo o tym, jak przygotować się na spadki sprzedaży wynikające z niskiego lub wręcz martwego sezonu. W tym wpisie zastanowimy się nad odwrotną sytuacją – jak możesz się przygotować na nagły wzrost sprzedaży w swoim sklepie? Tak jak poprzednio, mamy dla ciebie kilka pomysłów.
Nagły wzrost sprzedaży w twoim sklepie internetowym może być wynikiem kilku czynników. Dla wielu sklepów jest to efekt zwiększonego zainteresowania zakupami, na ogół przy okazji Black Friday, świąt Bożego Narodzenia lub wyprzedaży posezonowych. Dla innych właścicieli biznesów e-commerce jest to naturalna konsekwencja inwestycji w działania marketingowe.
Niezależnie od tego, jak to wygląda w twoim e-sklepie, wzrost sprzedaży przyjdzie już wkrótce (Black Friday jest w tym roku już 29 listopada!) i dobrze, żeby twój sklep był na to gotowy. Bowiem nawet podczas tylko tego jednego dnia możesz zyskać naprawdę dużo i to w perspektywie długoterminowej.
Zatem warto zacząć przygotowania już teraz. Jakie masz możliwości?
Usprawnij logistykę
To pierwsza sprawa, o której powinieneś/aś pomyśleć. Dzisiaj czas realizacji zamówienia jest bardzo istotny dla klientów i sprawne zarządzanie magazynem i realizacją zamówień pomoże ci zyskać uznanie swoich odbiorców. Wiele sklepów zatrudnia tymczasową pomoc na „gorący okres”, może to rozwiązanie także dla ciebie?
Może to być dobry pomysł, gdy okaże się, że zamiast standardowych 40 zamówień musisz nagle zrealizować dziesięciokrotnie więcej. Na pewno ważne jest, żeby nie kazać klientom czekać – paczka, która przyjdzie nawet po kilku dniach jest spóźniona. Standardem w polskim e-commerce jest realizacja zamówienia w 24-48h, a coraz więcej klientów oczekuje dostawy nawet w czasie poniżej 24h:
Jest jeszcze jedno rozwiązanie, które pomoże ci usprawnić realizację zamówień – to Way2Send. Nasza platforma usprawnia zarządzanie magazynem i zamówieniami. Główne funkcje obejmują:
Sklepy korzystające z Way2Send nie muszą opracowywać procedur od zera – nasz system znacząco przyspiesza pracę i eliminuje zbędne czynności z procesu, umożliwiając ci w ten sposób szybszą pracę.
Włącz omnichannel do swojego biznesu
Omnichannel to strategia sprzedażowo-marketingowa, której celem jest obecność z ofertą w różnych kanałach sprzedażowych. Te kanały obejmują przede wszystkim:
Co ci daje omnichannel? Przede wszystkim znacznie lepszą widoczność twojego biznesu. Część klientów będzie szukać oferowanych przez ciebie produktów na Allegro. Część uda się do Google, a część będzie szukać inspiracji produktowych na Instagramie. Jeśli będziesz ze swoją ofertą we wszystkich tych miejscach, znacznie łatwiej będzie ci pozyskać nowych klientów.
Przypomina to zbieranie jabłek, które spadły z wielu jabłoni, nie tylko jednej – na koniec dnia w twoim koszyku będzie znacznie więcej jabłek. Dokładnie tak samo wygląda to w przypadku pozyskiwania klientów. Bądź ze swoją ofertą w różnych miejscach, a zwiększysz sprzedaż!
Ważnym elementem strategii omnichannel jest też remarketing lub retargeting. Nie każdy klient kupi coś u ciebie od razu podczas pierwszej wizyty. Retargeting pozwala „podążać” za takim klientem i przypominać mu o produktach, które przeglądał, ale ostatecznie nie kupił. Czy warto? Zdecydowanie tak! Niektóre źródła wskazują, że mniej niż 10% klientów kupi coś u ciebie podczas pierwszej wizyty[1]! Wdrożenie remarketingu może zatem znacząco podnieść poziom sprzedaży w twoim sklepie.
Uruchom kampanie reklamowe
Black Friday czy święta Bożego Narodzenia to czas, gdy mnóstwo ludzi odwiedza sklepy internetowe, porównuje oferty i szuka wymarzonych produktów. Warto uszczknąć jak największy kawałek tego „tortu”, a jest to możliwe z pomocą reklam.
Gdzie warto się reklamować? Krótka odpowiedź brzmi wszędzie tam, gdzie klienci szukają produktów! Weź pod uwagę następujące miejsca i kanały:
Wdrożenie kampanii reklamowych w tych kanałach może szybko przełożyć się na wielu nowych klientów, szczególnie w okresie gorączki zakupowej. Jeśli nie posiadasz własnego zespołu marketingowego, który mógłby uruchomić i zarządzać takimi kampaniami, rozważ nawiązanie współpracy z agencją marketingową lub freelancerem specjalizującym się w określonym formacie reklamowym. Oba rozwiązania są na ogół tańsze versus zatrudnianie nowego specjalisty na cały etat.
Zadbaj o stronę mobilną
Dzisiaj to smartfon jest głównym urządzeniem, przez które klienci kupują online:
W praktyce oznacza to, że twój sklep internetowy musi być przygotowany do sprzedaży mobilnej. Jeśli nie możesz sobie pozwolić (lub nie ma potrzeby) na samodzielną aplikację mobilną dla twojego biznesu, zadbaj przynajmniej, aby twój e-sklep był w pełni responsywny, czyli dostosowywał się do ekranów różnej wielkości.
Dla klienta mobilnego nie ma nic bardziej frustrującego, niż strona, która nie wyświetla się prawidłowo na urządzeniu mobilnym. Przesunięcia, zbyt małe zdjęcia i przyciski, mniejsza ilość informacji – to wszystko są błędy, które można spotkać w sklepach internetowych nawet w 2024 roku! Przeprowadź testy swojej strony mobilnej na kilku różnych urządzeniach i spróbuj złożyć zamówienie. Czy wszystko odbywa się bez przeszkód? A może pojawiają się jakieś błędy, przesunięcia lub inne usterki, które utrudniają zamówienie czegoś w twoim sklepie? Jeśli tak jest, wyeliminuj te błędy jak najszybciej!
Personalizacja zakupów
Spersonalizowane doświadczenia zakupowe to dobry sposób na pozyskanie stałego klienta. Do dyspozycji masz cały szereg rozwiązań personalizacjnych; wiele z nich wykorzystuje sztuczną inteligencję. Zapoznaj się z dostępnymi opcjami i wybierz tę, która sprawdzi się w twoim e-sklepie. Rozwiązania personalizacyjne na ogół rekomendują klientom produkty dostosowane do ich zainteresowań. Dzieje się to na bazie ich wcześniejszych zakupów i aktywności w twoim sklepie.
Personalizację możesz wykorzystać także, aby wdrożyć upselling i cross-selling w swoim sklepie. Już na etapie karty produktowej możesz zaoferować klientowi produkty droższe (upselling) lub komplementarne (cross-selling). Zobacz na przykład, jak to robi sieć Decathlon:
W tym wypadku klient przeglądał spray na komary i otrzymał listę produktów, które wpasowują się w to zapytanie. To prosty i skuteczny sposób na zwiększenie AOV, czyli średniej wartości zamówienia.
Buduj lojalność swoich klientów
Postaw sobie za cel, aby wykorzystać do maksimum potencjał każdego nowego klienta. Zachęcaj ich, aby pozostali na dłużej w twoim sklepie i składali kolejne zamówienia. Jak możesz to robić? Dobrym pomysłem jest zaproponowanie rabatu na pierwsze zakupy, np. w zamian za zapis do newslettera. Innym ciekawym rozwiązaniem jest zachęcanie klientów, aby dołączali do twojego programu lojalnościowego.
Pamiętaj, że każdy nowy klient ma szansę być regularnym klientem, trzeba go tylko do tego odpowiednio zachęcić. Tutaj jest też nieoceniona rola obsługi klienta i szybkiej realizacji zamówienia – zyskasz w ten sposób zaufanie swojego nowego klienta.
Podsumowanie
Święta, Black Friday i wiele innych okazji można wykorzystać do zwiększenia sprzedaży i pozyskania nowych klientów. Wykorzystaj pomysły z tego wpisu, aby zwiększyć skuteczność swojego e-biznesu i przyciągnąć wielu nowych klientów do firmy. A jeśli zależy ci na usprawnieniu logistyki, zapraszamy cię na darmowe spotkanie z zespołem Way2Send. Chętnie pokażemy ci, jak nasz system może usprawnić twoją pracę!
[1] https://www.creadits.com/post/8-remarketing-stats-make-you-look-twice