Przygotuj swój e-sklep na martwy sezon: 4 pomysły na rozwój

Wiele sklepów internetowych oferuje, przynajmniej częściowo, produkty sezonowe, takie jak opony zimowe, sprzęt ogrodniczy lub akcesoria do grilla. Jeśli tak jest w przypadku twojego sklepu internetowego, możliwe że wakacje to dla ciebie niski lub wręcz martwy sezon. Co możesz zrobić w tym czasie, aby wykorzystać mniejszy ruch do maksimum? Mamy dla ciebie cztery propozycje.

Na początek zacznij od analizy swojej sytuacji. Martwy sezon martwemu sezonowi nie równy; zobacz, jaka jest obecna kondycja twojego sklepu, przede wszystkim, jeśli chodzi o sytuację czasową i finansową. W skrócie – czy masz czas i finanse na inwestycję w swój sklep? Jeśli tak, to otwiera się przed tobą wiele ciekawych możliwości, które pomogą ci wystartować z całą mocą, jak tylko niski sezon się skończy.

Martwy sezon jest na ogół wynikiem trzech głównych powodów:

  1. Klienci w danym okresie nie potrzebują oferowanych przez ciebie produktów (narty, opony zimowe, sprzęt do grilla)
  2. Klienci są na wakacjach/urlopach, więc kupują mniej (tutaj sytuacja dotyczy prawie wszystkich sklepów internetowych)
  3. Cała branża spowalnia w danym okresie (dobrym przykładem są materiały budowlane)

Który punkt dotyczy twojego biznesu? Znalezienie odpowiedzi pomoże ci dobrać najskuteczniejszą strategię, która sprawdzi się w twoim przypadku. Niezależnie od powodów zastoju, zachęcamy cię, aby wykorzystać ten czas przede wszystkim na pracę nad sklepem. Martwy sezon prędzej czy później się skończy, więc warto być na to gotowym.

Zobaczmy, jakie masz opcje.

Zadbaj o swój sklep internetowy

Już od jakiegoś czasu chciałeś/aś przeprowadzić zmiany lub wdrożyć nowe usprawnienia w swoim sklepie, ale nigdy nie było na to czasu, bo zawsze były setki zamówień do zrealizowania? Teraz jest czas, żeby wrócić do tych pomysłów! 

Firmy e-commerce mają wiele możliwości usprawnienia tego, jak działa sklep i w zasadzie cały biznes. Możesz na przykład pomyśleć o:

  • Wdrożeniu lepszej analityki, aby mieć lepszą bazę do przyszłych działań marketingowych (tutaj przykładem może być np. nagrywanie sesji użytkowników, aby lepiej zrozumieć, jak poruszają się po sklepie; takie rozwiązanie możesz wdrożyć zupełnie za darmo przy pomocy narzędzia Microsoft Clarity).

Źródło grafiki: https://clarity.microsoft.com/

  • Wdrożeniu marketing automation, czyli rozwiązań technologicznych automatyzujących i przyspieszających pracę.
  • Usprawnieniu zarządzania zamówieniami i ich realizacji – Way2Send to platforma, gdzie znajdziesz wszystkie potrzebne narzędzia.
  • Weryfikacji i usprawnieniu procesu sprzedażowego, aby składanie zamówień w twoim sklepie odbywało się łatwiej i szybciej.
  • Wdrożeniu remarketingu i przypomnieniu się klientom, którzy od jakiegoś czasu nic nie kupili.
  • A nawet stworzeniu zupełnie nowych opisów produktów i ich zdjęć.

To tylko kilka przykładów, jak możesz wykorzystać więcej wolnego czasu do rozwoju firmy. Martwy sezon to także dobry czas, aby nadrobić różnego rodzaju zaległości i poprawić relacje z klientami.

Poszerz ofertę

Opieranie sprzedaży wyłącznie (lub w dużej mierze) na produktach sezonowych to recepta na problemy finansowe firmy. Wiele sklepów radzi sobie z tym problemem w ten sposób, że wprowadzają do oferty produkty, które wypełniają lukę lub wpasowują się w drugą część roku, tak aby sprzedaż działała praktycznie cały rok. Oto kilka przykładów:

  • Sprzedajesz narty zimą? Latem pomyśl o rowerach lub sportach wodnych i akcesoriach do nich.
  • Sprzedajesz opony zimowe? Zaoferuj klientom także opony letnie, całoroczne i akcesoria do samochodu.
  • Sprzedajesz sprzęt ogrodniczy? Zimą zaoferuj akcesoria do usuwania śniegu i zimowe dekoracje do ogrodu.

To tylko kilka pomysłów, ale dobrze pokazują, że w wielu wypadkach możesz stosunkowo łatwo rozszerzyć swoją ofertę tak, aby sprzedaż działała nie tylko w określonych miesiącach, ale przez cały rok. To jeden z kluczy do stabilnego biznesu e-commerce.

A co, jeśli z jakiegoś powodu nie możesz poszerzyć swojej oferty? Rozwiązaniem są promocje!

Zaoferuj klientom atrakcyjne promocje

Jest duże grono klientów, którzy celowo poszukują określonych produktów poza sezonem, ponieważ liczą na atrakcyjne promocje. Z jednej strony mało kto szuka kurtek zimowych w lipcu, ale jeśli właśnie takie kurtki sprzedajesz, to dobrym pomysłem jest organizacja wyprzedaży. Nie tylko masz w ten sposób możliwość sprzedać więcej produktów, ale także zrobić miejsce w magazynie na nadchodzącą nową kolekcję zimową.

W momencie tworzenia tego wpisu, na Zalando trwa właśnie promocja na kurtki zimowe. Warto się tym zainspirować i zachęcić klientów do zakupów. Pamiętaj, że wielu klientów „poluje” na swój wymarzony produkt, na który normalnie nie mogą sobie pozwolić. Dobra promocja może ci przynieść więcej klientów, niż się spodziewasz!

 

Źródło grafiki: https://www.zalando.pl/kurtki-zimowe-promocja/

 

Rozwijaj swój marketing

Martwy sezon to świetna okazja, żeby przetestować nowe strategie marketingowe lub poprawić stronę internetową. I wcale nie musisz wydawać na to dużo pieniędzy. Dobrym przykładem jest content marketing. To strategia, która czerpie przede wszystkim z SEO, ale jej celem jest budowanie pozytywnego wizerunku twojej firmy. 

 

Jeśli masz obecnie więcej czasu, skup się na tworzeniu bloga i newsletterów dla swoich klientów. Zaczniesz w ten sposób budować ich zaufanie, ale także stopniowo poprawiać swoją widoczność w Google (tutaj może przydać się specjalista SEO, który wie, jak pozycjonować sklep internetowy). Wiele dużych sklepów internetowych prowadzi aktywnego bloga i regularnie wysyła newslettery. Ty prawdopodobnie też powinieneś/aś!

 

Sekcja aktualności sklepu X-kom.pl; źródło: https://www.x-kom.pl/aktualnosci/

 

Podobnie sytuacja wygląda z SEO. Jeśli masz na to środki, popracuj nad widocznością organiczną w Google. Pamiętaj, że SEO zajmuje trochę czasu, więc rozpoczęcie tych działań w niskim sezonie zaowocuje tym, że gdy przyjdzie czas wzmożonej aktywności, to twój sklep będzie startować z lepszej pozycji, niż jeszcze dwa-trzy miesiące wcześniej. 

 

Wreszcie, martwy okres to także dobry czas na testowanie nowych strategii i narzędzi marketingowych. Być może od jakiegoś czasu chciałeś/aś wdrożyć reklamy na Instagramie lub TikToku, ale nigdy nie było na to czasu – teraz warto skorzystać z tej okazji. Zacznij od niewielkiego budżetu, aby zobaczyć, czy dana forma promocji sprawdza się w przypadku twojej firmy.

Pamiętaj jednak, że w okresie wakacyjnym, zdecydowanie mniej osób będzie klikać twoje reklamy, dlatego warto przedłużyć testy przynajmniej do września. 

Podsumowanie

Martwy lub niski sezon dotyka bardzo wielu sklepów internetowych. Jeśli ten problem dotyczy także twojego sklepu, skup się na:

  • poprawieniu samego sklepu i procesów zakupowych,
  • poszerzeniu oferty,
  • organizowaniu promocji,
  • rozwijaniu marketingu.

W ten sposób unikniesz lub zminimalizujesz przestój w swoim sklepie a przy okazji zbudujesz bardziej stabilny biznes internetowy! A skoro mowa o budowaniu stabilnego biznesu, zachęcamy cię do zapoznania się z naszą ofertą. Way2Send to kompleksowa platforma, która wesprze cię w zarządzaniu magazynem i zamówieniami. Zapraszamy cię na darmowe spotkanie, na którym pokażemy ci, ile czasu możesz zaoszczędzić z pomocą naszego systemu! 

Gotowi na współpracę?
W Way2Send dostosowujemy się do Twoich potrzeb i procesów, dzięki czemu Twoja codzienna praca staje się zautomatyzowana, zoptymalizowana i bez błędów.
ZACZYNAMY?

KONTAKT

Way2Send Sp. z o.o.
ul. Bernardyńska 16a/U1
02-904 Warszawa
NIP: 9182162309
Regon: 061622330
KRS: 0000485721
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram