Wiele sklepów internetowych oferuje, przynajmniej częściowo, produkty sezonowe, takie jak opony zimowe, sprzęt ogrodniczy lub akcesoria do grilla. Jeśli tak jest w przypadku twojego sklepu internetowego, możliwe że wakacje to dla ciebie niski lub wręcz martwy sezon. Co możesz zrobić w tym czasie, aby wykorzystać mniejszy ruch do maksimum? Mamy dla ciebie cztery propozycje.
Na początek zacznij od analizy swojej sytuacji. Martwy sezon martwemu sezonowi nie równy; zobacz, jaka jest obecna kondycja twojego sklepu, przede wszystkim, jeśli chodzi o sytuację czasową i finansową. W skrócie – czy masz czas i finanse na inwestycję w swój sklep? Jeśli tak, to otwiera się przed tobą wiele ciekawych możliwości, które pomogą ci wystartować z całą mocą, jak tylko niski sezon się skończy.
Martwy sezon jest na ogół wynikiem trzech głównych powodów:
Który punkt dotyczy twojego biznesu? Znalezienie odpowiedzi pomoże ci dobrać najskuteczniejszą strategię, która sprawdzi się w twoim przypadku. Niezależnie od powodów zastoju, zachęcamy cię, aby wykorzystać ten czas przede wszystkim na pracę nad sklepem. Martwy sezon prędzej czy później się skończy, więc warto być na to gotowym.
Zobaczmy, jakie masz opcje.
Już od jakiegoś czasu chciałeś/aś przeprowadzić zmiany lub wdrożyć nowe usprawnienia w swoim sklepie, ale nigdy nie było na to czasu, bo zawsze były setki zamówień do zrealizowania? Teraz jest czas, żeby wrócić do tych pomysłów!
Firmy e-commerce mają wiele możliwości usprawnienia tego, jak działa sklep i w zasadzie cały biznes. Możesz na przykład pomyśleć o:
To tylko kilka przykładów, jak możesz wykorzystać więcej wolnego czasu do rozwoju firmy. Martwy sezon to także dobry czas, aby nadrobić różnego rodzaju zaległości i poprawić relacje z klientami.
Opieranie sprzedaży wyłącznie (lub w dużej mierze) na produktach sezonowych to recepta na problemy finansowe firmy. Wiele sklepów radzi sobie z tym problemem w ten sposób, że wprowadzają do oferty produkty, które wypełniają lukę lub wpasowują się w drugą część roku, tak aby sprzedaż działała praktycznie cały rok. Oto kilka przykładów:
To tylko kilka pomysłów, ale dobrze pokazują, że w wielu wypadkach możesz stosunkowo łatwo rozszerzyć swoją ofertę tak, aby sprzedaż działała nie tylko w określonych miesiącach, ale przez cały rok. To jeden z kluczy do stabilnego biznesu e-commerce.
A co, jeśli z jakiegoś powodu nie możesz poszerzyć swojej oferty? Rozwiązaniem są promocje!
Jest duże grono klientów, którzy celowo poszukują określonych produktów poza sezonem, ponieważ liczą na atrakcyjne promocje. Z jednej strony mało kto szuka kurtek zimowych w lipcu, ale jeśli właśnie takie kurtki sprzedajesz, to dobrym pomysłem jest organizacja wyprzedaży. Nie tylko masz w ten sposób możliwość sprzedać więcej produktów, ale także zrobić miejsce w magazynie na nadchodzącą nową kolekcję zimową.
W momencie tworzenia tego wpisu, na Zalando trwa właśnie promocja na kurtki zimowe. Warto się tym zainspirować i zachęcić klientów do zakupów. Pamiętaj, że wielu klientów „poluje” na swój wymarzony produkt, na który normalnie nie mogą sobie pozwolić. Dobra promocja może ci przynieść więcej klientów, niż się spodziewasz!
Rozwijaj swój marketing
Martwy sezon to świetna okazja, żeby przetestować nowe strategie marketingowe lub poprawić stronę internetową. I wcale nie musisz wydawać na to dużo pieniędzy. Dobrym przykładem jest content marketing. To strategia, która czerpie przede wszystkim z SEO, ale jej celem jest budowanie pozytywnego wizerunku twojej firmy.
Jeśli masz obecnie więcej czasu, skup się na tworzeniu bloga i newsletterów dla swoich klientów. Zaczniesz w ten sposób budować ich zaufanie, ale także stopniowo poprawiać swoją widoczność w Google (tutaj może przydać się specjalista SEO, który wie, jak pozycjonować sklep internetowy). Wiele dużych sklepów internetowych prowadzi aktywnego bloga i regularnie wysyła newslettery. Ty prawdopodobnie też powinieneś/aś!
Podobnie sytuacja wygląda z SEO. Jeśli masz na to środki, popracuj nad widocznością organiczną w Google. Pamiętaj, że SEO zajmuje trochę czasu, więc rozpoczęcie tych działań w niskim sezonie zaowocuje tym, że gdy przyjdzie czas wzmożonej aktywności, to twój sklep będzie startować z lepszej pozycji, niż jeszcze dwa-trzy miesiące wcześniej.
Wreszcie, martwy okres to także dobry czas na testowanie nowych strategii i narzędzi marketingowych. Być może od jakiegoś czasu chciałeś/aś wdrożyć reklamy na Instagramie lub TikToku, ale nigdy nie było na to czasu – teraz warto skorzystać z tej okazji. Zacznij od niewielkiego budżetu, aby zobaczyć, czy dana forma promocji sprawdza się w przypadku twojej firmy.
Pamiętaj jednak, że w okresie wakacyjnym, zdecydowanie mniej osób będzie klikać twoje reklamy, dlatego warto przedłużyć testy przynajmniej do września.
Podsumowanie
Martwy lub niski sezon dotyka bardzo wielu sklepów internetowych. Jeśli ten problem dotyczy także twojego sklepu, skup się na:
W ten sposób unikniesz lub zminimalizujesz przestój w swoim sklepie a przy okazji zbudujesz bardziej stabilny biznes internetowy! A skoro mowa o budowaniu stabilnego biznesu, zachęcamy cię do zapoznania się z naszą ofertą. Way2Send to kompleksowa platforma, która wesprze cię w zarządzaniu magazynem i zamówieniami. Zapraszamy cię na darmowe spotkanie, na którym pokażemy ci, ile czasu możesz zaoszczędzić z pomocą naszego systemu!