Jeszcze nie tak dawno temu wysyłka za pobraniem była jedną z najczęściej wybieranych form płatności za zakupy w sieci. Dzisiaj, w erze natychmiastowych przelewów i paczkomatów, popularność tej formy płatności nieco spadła, co jednak nie oznacza, że ta opcja powinna zniknąć z Twojego sklepu internetowego. Zobaczmy, co warto wiedzieć o przesyłkach pobraniowych i ich popularności.
Klient korzystający ze sklepu internetowego najczęściej ma do wyboru kilka opcji płatności. Według danych firmy Gemius (raport E-commerce w Polsce 2023), trzy najpopularniejsze formy płatności w Polsce to przelew natychmiastowy, płatność BLIK-iem i płatność kartą:
Źródło: Gemius: E-commerce w Polsce 2023
Wszystkie te formy płatności zakładają opłacenie zamówienia przed wysyłką do klienta. Czy zatem można spokojnie usunąć wysyłkę za pobraniem z listy dostępnych opcji wysyłki? Odpowiedź brzmi nie. Ten sam raport wskazuje, że na taką formę wysyłki i płatności choć raz wybrało aż 38% klientów, co czyni taką wysyłkę czwartą najpopularniejszą formą płatności w polskim e-commerce:
Źródło: Gemius: E-commerce w Polsce 2023
Równolegle należy zaznaczyć, że ten sam raport wskazuje, że zaledwie 5% klientów najczęściej decyduje się na tę formę płatności. Gemius jednak nie wspomina o przyczynach takiego stanu rzeczy; częściowo przyczyna może leżeć w tym, że nie każdy sklep oferuje płatność za pobraniem lub koszty związane z taką wysyłką odstraszają potencjalnych klientów.
Choć ta forma płatności może wydawać się przestarzała lub niewygodna, to zadaniem każdego skutecznego sklepu internetowego jest odpowiadanie na potrzeby klientów. Jeśli wiesz, że co trzeci klient preferuje tę formę płatności, oczywiste jest, że nie chcesz pozbawiać się co trzeciego potencjalnego zamówienia, prawda? Nawet jeśli taki klient zdecyduje się na zamówienie, mimo że w Twoim sklepie nie ma opcji płatności za pobraniem, to zdecydowanie warto mu to umożliwić, choćby po to, aby zyskać jego zadowolenie i lojalność (klient, który wie, że Twój sklep oferuje jego ulubioną formę płatności, chętniej będzie wracać po kolejne zamówienia).
Tutaj odpowiedź może zdziwić część osób – starsi klienci wcale nie stanowią głównej grupy wiekowej decydującej się na taką formę płatności. Wysyłkę za pobraniem wybierają najczęściej osoby w wieku 25-34 (41% odpowiedzi). Klienci 50+ stanowią dopiero trzecią grupę wiekową (wynik 37%):
Źródło: Gemius: E-commerce w Polsce 2023
Faktem jest natomiast, że na tę formę zapłaty decydują się osoby, które raczej rzadko kupują produkty online. 39% ankietowanych, którzy zdecydowali się na wysyłkę za pobraniem, zrobiło pierwsze zakupy w sieci dawniej niż w ciągu ostatnich 2 lat.
Warto też zaznaczyć, że płatność za pobraniem wybiera 20% klientów, którzy kupują przez social media, co może sugerować, że klienci nadal postrzegają ten kanał sprzedaży, jako potencjalnie ryzykowny.
RYZYKO WYSYŁKI ZA POBRANIEM
Do wad tej formy płatności należy przede wszystkim wydłużony termin oczekiwania na płatność – nawet do kilku dni. Ryzyko jest także związane z faktem nieodebrania zamówienia przez klienta; w takiej sytuacji kosztami obarczony jest e-sprzedawca. Nie oznacza to bynajmniej, że za nieodebranie paczki pobraniowej „nic nie grozi”.
Klient, który odmawia przyjęcia paczki bez odstąpienia od umowy, nie dotrzymuje warunków umowy kupna-sprzedaży, które jest zawierana w momencie kliknięcia przycisku „kupuję z obowiązkiem zapłaty”. Jest to wykroczeniem, co oznacza, że sklep może dochodzić swoich praw i domagać się zwrotu kosztu paczki pobraniowej od klienta, także na drodze sądowej.
Nie zmienia to oczywiście faktu, że w takiej sytuacji jest dużo nieprzyjemności i straconego czasu po obu stronach transakcji. Dlatego decydując się na wysyłkę paczki za pobraniem, warto potraktować tę sprawę poważnie i po prostu odebrać i opłacić paczkę. Z kolei po stronie sklepu dobrym pomysłem jest umieszczenie dodatkowych informacji dotyczących obowiązku odebrania i opłacenia zamówienia przez kupującego.
ZALETY WYSYŁKI ZA POBRANIEM
Tutaj należy przede wszystkim wspomnieć o wygodzie i bezpieczeństwie. Praktycznie do zera zminimalizowane jest ryzyko, że sklep nie wyśle towaru, którego przecież klient jeszcze nie opłacił. Dla wielu osób opłacenie paczki bezpośrednio u listonosza/kuriera jest też wygodniejsze niż wykonywanie przelewu internetowego (tutaj wracamy do wątku, że może to być dogodne rozwiązanie dla osób starszych).
Podsumowanie – nie przekreślaj paczek pobraniowych
Jeśli prowadzisz sklep internetowy już od długiego czasu warto, abyś przeanalizował/a wszystkie zamówienia – jaka ich część została zrealizowana za pobraniem? Jeśli niewielka lub w ogóle nie było takich zamówień w Twoim sklepie i taka forma wysyłki sprawia Ci trudności, możesz spróbować usunąć tę formę płatności ze swojego sklepu i zobaczyć, jak wpłynie to na Twoją sprzedaż i feedback od klientów. Oczywiście, jeśli utrzymywanie wysyłki za pobraniem nie stanowi dla Ciebie problemu, nie ma powodu, aby to robić.
Jeśli natomiast dopiero zaczynasz, uwzględnij paczkę pobraniową w swoim sklepie. Na początkowym etapie działalności online każde zamówienie jest ważne – nie chcesz już na starcie pozbawiać się potencjalnych zamówień, bo od tego zależy Twój przyszły sukces w e-commerce. A jeśli sprzedajesz produkty, które chętnie będą kupować osoby starsze, może to być dla nich ważny argument, aby zamówienie złożyć właśnie w Twoim sklepie (a nie u Twojej konkurencji, która nie ma takiej opcji w swojej ofercie).
Niezależnie od tego, co zdecydujesz, Way2Send pomoże Ci w zarządzaniu całą logistyką Twojego sklepu, także wysyłkami za pobraniem! Chcesz wiedzieć więcej? Już dzisiaj umów się z nami na krótkie spotkanie i poznaj możliwości naszego systemu!