Prognozy e-commerce na 2024 rok

Każdy rok przynosi nowe trendy i rozwiązania w e-commerce. Obecnie większość trendów koncentruje się wokół zagadnień związanych z UX – sklepy internetowe starają się, aby zakupy były szybkie i wygodne dla klientów. Ekologia i zrównoważony biznes także powoli zyskują na znaczeniu. W typ wpisie zebraliśmy dla ciebie 10 trendów i prognoz pokazujących, jak będzie wyglądać rynek e-commerce w Polsce i na świecie. Lektura tego tekstu pomoże ci opracować nową strategię rozwoju dla swojego e-biznesu!

Trend 1: Customizowane programy lojalnościowe

W kolejnych śródtytułach będziemy dużo mówić o personalizacji, ale zacznijmy od programów lojalnościowych. Do niedawna te programy były dość ograniczone w swojej formule – klient zbierał punkty za zakupy i wymieniał je na benefity – zniżki lub darmową dostawę.

W niedalekiej przyszłości te programy będą nieco bardziej elastyczne i dostosowane do potrzeb klienta. Z technologiami takimi jak web analytics i sztuczna inteligencja nietrudno wyobrazić sobie program, który pyta klienta, jak chciałby wykorzystać zgromadzone punkty i proponuje mu szereg możliwych rozwiązań. W ten sposób klient A mógłby wykorzystać punkty, aby dostać darmową dostawę, ale już klient B mógłby się zdecydować na voucher dla przyjaciela.

Taka personalizacja benefitów może przełożyć się na większe zainteresowanie programem. Klienci, który wiedzą, że mogą dostosować program do swoich potrzeb, chętniej się do niego zapiszą i będą aktywnie w nim uczestniczyć, ponieważ zależy im na osiągnięcie progu zakupowego, który daje dostęp do tego, na czym im zależy.

Trend 2: Zrównoważone e-commerce

Pisaliśmy o tym dużo w artykule o zrównoważonej logistyce. Sklepy internetowe będą stopniowo zwracać coraz większą uwagę na swoje operacje, wydatki i wdrażane rozwiązania, aby ograniczać koszty prowadzenia biznesu i tzw. ślad węglowy.

Świetnym przykładem są opakowania wielorazowego użytku lub opakowania z recyclingu.

Ale zrównoważone e-commerce obejmuje także takie kwestie, jak ekologiczna energia (źródła światła LED, energia odnawialna itp.), floty pojazdów elektrycznych lub hybrydowych i szereg innych, aby zagwarantować jak najmniejszy wpływ biznesu e-commerce na środowisko.

Trend 3: Więcej prywatności dla użytkowników

W marcu 2024 roku Google wdrożyło tzw. Consent Mode v2 dla firm i użytkowników w EOG (Europejski Obszar Gospodarczy). Oznacza to, że sklepy internetowe muszą teraz uzyskiwać konkretną zgodę od użytkowników na przetwarzanie ich danych w ramach tzw. ciasteczek.

To rozwiązanie daje użytkownikom więcej kontroli nad tym, jak przetwarzane są ich dane, umożliwiając im jednocześnie niewyrażenie zgodny np. na pliki cookies o typowo marketingowej naturze. Z jednej strony to pewne utrudnienie dla firm korzystających z narzędzi marketingowych, ale z drugiej – większa prywatność i bezpieczeństwo na użytkowników.

Możemy się spodziewać, że w niedługim czasie pojawi się więcej podobnych rozwiązań, które będą wymuszać wysokie standardy bezpieczeństwa i prywatności.

Trend 4: Model subskrypcyjny

Ten trend rozwija się dość powoli, ale regularnie. Wiele produktów, z których korzystamy, musimy kupować regularnie – od kosmetyków po produkty spożywcze. Tutaj tkwi duży potencjał w tzw. zakupach subskrypcyjnych, gdzie klient otrzymuje dany rodzaj produktu w formie abonamentowej. Innymi słowy – płacisz co miesiąc tę samą kwotę i dostajesz regularne przesyłki z zapasami produktu, który zamówiłeś.

Na coś takiego zdecydowała się już np. firma Gillette w Anglii. Klient wybiera częstotliwość dostaw i rodzaj produktu (żyletki z dwoma, trzema lub pięcioma ostrzami) i oszczędza 15% na każdej dostawie. Ponieważ jest to produkt, którego klienci potrzebują regularnie, idealnie wpasowuje się w model zakupów subskrypcyjnych.

Źródło grafiki: https://www.gillette.co.uk/blade-only-subscriptions.list

Możemy się spodziewać, że coraz więcej produktów będzie oferowanych w takim modelu.

Trend 5: Coraz więcej AI

Ten trend dla nikogo nie powinien być zaskoczeniem. AI dynamicznie się rozwija i obejmuje coraz więcej obszarów handlu i e-commerce. Sklepy internetowe będą coraz częściej i coraz chętniej wdrażać rozwiązania oparte na AI w miarę ich wzrostu i coraz niższego progu wejścia. Nie ma wątpliwości, że AI wkroczy także w takie obszary, jak sesje zdjęciowe i zdjęcia do twojego e-sklepu.

Niedawno marka Mango zasłynęła tym, że wykonała całą sesję zdjęciową przy pomocy AI. Obejmuje to nie tylko same zdjęcia, ale i modelkę:

Źródło: https://www.mangofashiongroup.com/en/w/mango-crea-la-primera-campa%C3%B1a-generada-con-inteligencia-artificial-para-su-l%C3%ADnea-teen

Już teraz AI wspiera takie obszary e-biznesu, jak:

  • logistyka,
  • obsługa klienta,
  • wyszukiwanie produktów,
  • prezentacja produktów.

Ta lista będzie tylko rosnąć!

Trend 6: Więcej analityki i personalizacji

W 2024 roku biznes e-commerce opiera się przede wszystkim na danych. Dotyczy to danych klientów, danych powiązanych ze stroną internetową, danych związanych z zamówieniami i dostawami itp. Analiza danych pozwala dowiedzieć się więcej o tym, jak funkcjonuje twój sklep internetowy. To pozwala poprawić obszary wymagające uwagi i wdrożyć więcej elementów personalizacji do twojego e-biznesu.

Więcej personalizacji to oczywiście lepsze doświadczenia klientów, którzy otrzymują rekomendacje produktowe i oferty dopasowane do ich potrzeb i zainteresowań. Wykorzystanie analityki internetowej pomoże ci wejść na wyższy poziom biznesu, usprawnić operacje i poprawić lub wyeliminować elementy, które hamują twój rozwój.

Trend 7: Buy Now Pay Later (BNPL)

Ten akronim z angielskiego oznacza, kup teraz, zapłać później. W polskim e-handlu jest znany, jako zakupy z odroczonym terminem płatności. To elastyczna forma zakupów, która pozwala kupić produkt, na którym zależy klientowi, nawet jeśli nie może sobie na niego teraz pozwolić (bo np. oczekuje na wypłatę).

Popularność BNPL stopniowo rośnie. Jak wynika z badania PayPo, jednego z głównych dostawców usługi BNPL na polskim rynku, już prawie 70% badanych choć raz zrezygnowało z zakupów w sklepie, który nie oferował tej opcji płatności:

Źródło grafiki: https://paypo.pl/blog/raport-paypo-platnosci-odroczone-w-polsce-2023/

Trend 8: Koncentracja na UX

E-commerce to bardzo rozwinięty, żeby nie napisać ciasny rynek. Konkurencja jest ogromna podobnie, jak oczekiwania klientów. Sklepy, które będą chciały utrzymać swoją pozycję i odnieść sukces w 2024 roku, muszą położyć nacisk na UX, czyli doświadczenia klientów. Chodzi o to, aby proces zakupowy był szybki i prosty i aby klienci mogli jak najlepiej zapoznać się z produktem, zanim złożą zamówienie.

Warto przemyśleć tę kwestię i przeprowadzić audyt UX swojego e-sklepu, aby zobaczyć, co wymaga poprawek lub zmian i wprowadzić te zmiany jak najszybciej! Dzięki temu twój sklep będzie mógł się rozwijać i przyciągać coraz więcej zadowolonych klientów.

Trend 9: Rozwój fulfillmentu

(Order) fulfillment to usługa, która w praktyce polega na outsourcingu całej logistyki sklepu internetowego do zewnętrznej firmy. Centrum fulfillmentowe udostępnia ci swój magazyn i swoich pracowników, którzy zajmują się przygotowywaniem zamówień i ich wysyłką do twoich klientów. Jest to możliwe dzięki pełnej integracji twojego e-sklepu z oprogramowaniem danego centrum fulfillmentowego.

Jest to rozwiązanie szczególnie warte uwagi w przypadku średnich i dużych sklepów, które realizują przynajmniej kilkaset zamówień miesięcznie. Redukcja kosztów własnego magazynu i pracowników magazynowych pozwala zaoszczędzić na kosztach logistyki i jednocześnie zaoszczędzić dużo czasu, którego normalnie wymaga ta część biznesu e-commerce.

Możemy się spodziewać, że centrów fulfillmentowych będzie przybywać, a ich oferta będzie coraz lepiej dopasowana do potrzeb rynku e-commerce.

Trend 10: Wzrost popularności SaaS-ów

Ostatni trend, o którym chcemy wspomnieć to SaaS-y, czyli platformy online umożlwiające realizowanie nowych zadań lub usprawnianie istniejących za pomogą zewnętrznych narzędzi. Każdego roku na świecie powstają setki nowych SaaS-ów i wiele z nich koncentruje się na rynku e-commerce. Nawet w Polsce znajdziesz SaaS-y pomagające w:

  • optymalizacji cen,
  • obsłudze klienta i komunikacji z klientami,
  • pozyskiwaniu opinii od klientów,
  • realizacji procesów logistycznych,
  • zarządzaniu sklepem internetowym itp.

Dobrym przykładem SaaS w e-commerce jest Way2Send. Nasza platforma działa dokładnie w takim modelu i umożliwia ci sprawne zarządzanie magazynem i zamówieniami. Dzięki temu oszczędzasz dużo czasu i możesz skoncentrować się na innych elementach swojego sklepu internetowego.

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy na darmowe spotkanie!

Podsumowanie

Przedsiębiorcy e-commerce, którzy chcą utrzymać konkurencyjność, powinni uważnie przeanalizować przedstawione w tym wpisie trendy i jak najszybciej wdrożyć je do swoich działań biznesowych. Tylko poprzez adaptację do najnowszych zmian możesz utrzymać silną pozycję na coraz bardziej wymagającym rynku e-commerce. Wdrożenie odpowiednich rozwiązań pomoże ci nie tylko zaspokoić oczekiwania klientów, ale również zoptymalizować operacje i zwiększyć sprzedaż!

Gotowi na współpracę?
W Way2Send dostosowujemy się do Twoich potrzeb i procesów, dzięki czemu Twoja codzienna praca staje się zautomatyzowana, zoptymalizowana i bez błędów.
ZACZYNAMY?

KONTAKT

Way2Send Sp. z o.o.
ul. Bernardyńska 16a/U1
02-904 Warszawa
NIP: 9182162309
Regon: 061622330
KRS: 0000485721
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram