Jak obecna sytuacja gospodarcza wpływa na e-commerce (i co możesz z tym zrobić)?

Wojna w Ukrainie, szalejąca inflacja, trudne warunki gospodarcze – wszystko to ma duży wpływ na zachowania konsumenckie Polaków. Jak wynika z zeszłorocznego badania, co trzeci ankietowany przewiduje, że jego sytuacja finansowa będzie się pogarszać. Jak te czynniki wpływają na polski sektor e-commerce? O tym porozmawiamy w tym artykule.

W lutym tego roku wskaźnik inflacji osiągnął rekordowy wynik 18,4%, co jest najwyższym rezultatem od grudnia 1996 roku. Wielu ekspertów szacuje, że w przypadku podstawowych produktów żywnościowych, ten wskaźnik może być jeszcze wyższy i przekraczać próg 30%. W portfelach Polaków jest coraz mniej pieniędzy, a obecna trudna sytuacja gospodarcza (na którą składa się wiele czynników) nie zachęca do wydawania pieniędzy.

W zeszłym roku polska Izba Gospodarki Elektronicznej opublikowała raport W kryzysie do e-commerce (z tego raportu pochodzą grafiki użyte w tym tekście), który rzuca dużo światła na obecną sytuację w polskim e-handlu. Jakie wnioski warto wyciągnąć z tego raportu?

Sytuacja gospodarcza Polaków

Chociaż większość ankietowanych ostrożnie szacuje swoją sytuację finansową (ponad 60% określiło ją jako „przeciętną” lub „akceptowalną”) to tylko 16% jest z niej zadowolonych:

Równolegle prawie 35% badanych przewiduje, że ich sytuacja finansowa się jeszcze pogorszy w najbliższej przyszłości:

Gdy zapytani o przyczyny tej negatywnej zmiany sytuacji finansowej, Polacy wskazują kilka głównych powodów, z których dwa najważniejsze to

  • Inflacja/wzrost cen: 39% odpowiedzi (30% ankietowanych uważa, że inflacja dalej będzie rosnąć, a 23%, że ceny towarów nie wrócą już do wcześniejszych poziomów)
  • Pandemia i jej skutki (np. utrata pracy): 37%

W odpowiedziach pojawiają się też takie odpowiedzi, jak wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, wojna w Ukrainie, czy spadki na giełdzie, ale wszystkie te odpowiedzi uzyskały mniej niż 10% wskazań.

STOSOWANE ROZWIĄZANIA

Mniej pieniędzy w portfelu to coś, co odczuwa chyba każdy z nas. Jak można sobie poradzić z tą sytuacją? O to również E-Izba zapytała Polaków. Oto najczęściej stosowane rozwiązania:

  • Prowadzenie budżetu domowego i kontrolowanie wydatków: robi tak 78% badanych
  • Dorabianie: na razie decyduje się na to stosunkowo niewiele osób – niecałe 35%
  • Inwestowanie: również stosunkowo niewiele osób interesuje ta opcja – 38% odpowiedzi
  • Oszczędzanie: 30% wskazań

Oprócz tego wiele osób decyduje się na częstsze kupowanie przez Internet. Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.

Wzrost popularności e-handlu

Polacy uważają e-zakupy za bardziej atrakcyjne/optymalne w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi. Takiej odpowiedzi udzieliło prawie 60% badanych:

Dla osób prowadzących sklep internetowy to dobra wiadomość. Chociaż Polacy mniej chętnie wydają pieniądze, to dla wielu z nich e-commerce jest ratunkiem gwarantującym niższe ceny i bardziej atrakcyjne warunki zakupu. Szczególnie doceniamy następujące zalety e-zakupów:

  • Łatwiejsze porównanie cen produktów: 46% odpowiedzi wśród osób, które kupują w sieci od ponad 5 lat
  • Częstsze promocje: 47%
  • Niższe ceny: 56%
  • Większy wybór marek: 50%
  • Większy wybór produktów: 40%

Równolegle większość badanych (57%) uważa, że lepszą strategią jest kupowanie produktów tańszych versus droższych, ale lepszych jakościowo (43% odpowiedzi). Dla każdego przedsiębiorcy e-commerce to ważne informacje, które mogą pomóc zaplanować skuteczną strategię marketingowo-sprzedażową, która pozwoli choć trochę uniknąć skutków trwającego kryzysu (zaraz powiemy nieco więcej na ten temat).

Obraz e-commerce jako źródła oszczędności skłania wiele osób do przeniesienia swoich zakupów do sieci. Już teraz zdecydowało się na to prawie 80% ankietowanych, a 56% zastanawia się nad tym krokiem lub jego pogłębieniem.

ODKŁADANIE ZAKUPÓW VS. ASAP SHOPPING

Tutaj jednak należy również zwrócić uwagę na bodaj najważniejsze pytanie, jakie pada w całym badaniu: Które z poniższych zachowań zakupowych jest według Ciebie lepsze w obliczu wzrostu cen i widma kryzysu gospodarczego?

Prawie 60% ankietowanych udzieliło odpowiedzi „odłożyć wszystkie zbędne zakupy, kupić tylko to, co niezbędne”. Należy się zatem liczyć z tym, że wiele osób zrezygnuje z zakupów towarów, które nie są im niezbędne do codziennego funkcjonowania. Nietrudno zgadnąć, że chodzi przede wszystkim o drogie produkty, np. ubrania premium, elektronikę czy sprzęt sportowy.

Innym podejściem do tego tematu jest tzw. ASAP shopping, czyli kupowanie wszystkich potrzebnych/pożądanych produktów jak najszybciej, aby uniknąć kolejnych potencjalnych podwyżek.

Co Ty jako właściciel e-biznesu, możesz zrobić?

POSTAW NA PROMOCJE I NISKIE KOSZTY DOSTAWY

Świadomość obecnej sytuacji na rynku to jedno. Wdrażanie odpowiednich rozwiązań – drugie. Jeśli prowadzisz sklep internetowy i chcesz przyciągać jak najwięcej klientów nawet w dobie kryzysu, zwróć uwagę na te trzy czynniki wskazywane przez ankietowanych, jako te, na które częściej zwracają uwagę w ostatnich miesiącach:

Zadbaj zatem, aby Twój sklep miał jak najbardziej atrakcyjną ofertę, przede wszystkim, jeśli chodzi o promocje i niskie koszty dostawy. Dobrym pomysłem jest ustalenie określonego progu kwotowego, powyżej którego dostawa jest darmowa. Może to zachęcić wiele osób, żeby dołożyć jeszcze jeden lub dwa produkty do koszyka, aby uzyskać darmową dostawę. W ten sposób zwiększasz również AOV, czyli średnią wartość koszyka, która jest ważnym wskaźnikiem w e-commerce.

SKUP SIĘ NA TANICH PRODUKTACH

Z badania E-Izby wynika, że dużo osób odkłada zakupy produktów drogich (lub niekoniecznie potrzebnych) na przyszłość. Jeśli zatem prowadzisz kampanie marketingowe, skup się na produktach, które mają atrakcyjną cenę (są tanie). To właśnie te produkty powinny być promowane w pierwszej kolejności, nawet jeśli zarobek na nich jest niższy, to swoje zrobi efekt skali, który może uratować płynność finansową Twojej firmy.

Na ogół w kryzysie nie ma sensu na siłę promować produktów premium, których obecnie sprzedaje się mniej. Wiele osób po prostu nie jest tym teraz zainteresowanych i może to dla Ciebie oznaczać zmarnowany budżet marketingowy. Oczywiście jeśli dane płynące z Twojego rynku lub sklepu mówią coś innego, to skup się na tym, co działa w Twojej niszy.

PŁATNOŚCI ODROCZONE

Druga kwestia, o której warto pomyśleć to elastyczne finansowanie zakupów. Rynek e-commerce dynamicznie rozwija się także i w tym zakresie. Raty to dopiero początek. Coraz większą popularnością (nawet w B2B!) cieszy się usługa BNPL, czyli kup teraz, zapłać później (z angielskiego buy now pay later). BNPL oferuje wiele platform i bramek płatności, np. Klarna, PayPal i PayPo (ta ostatnia firma chwali się, że z jej usług korzysta już ponad milion Polaków).

Jak wynika z danych opublikowanych przez portal DlaHandlu.pl, 89% badanych twierdzi, że zna płatności odroczone, a prawie 70% korzysta z nich przy większych lub nagłych zakupach. Z kolei nieco ponad 30% ankietowanych przyznaje, że BNPL pomaga im w zarządzaniu budżetem domowym. Może się zatem okazać, że wdrożenie BNPL bezpośrednio przełoży się na większą sprzedaż w Twoim sklepie. Warto spróbować, tym bardziej, że z technicznego punktu widzenia wdrożenie BNPL nie powinno zająć więcej niż kilka dni.

AUTOMATYZUJ I OPTYMALIZUJ

Rynek e-commerce jest wręcz przepełniony rozwiązaniami i usługami, które pomagają optymalizować działalność Twojego sklepu. Wiele z tych rozwiązań pomaga zwiększać Twój zarobek (np. dynamic pricing) lub oszczędzać czas. W efekcie możesz więcej czasu i środków poświęcić na testowanie i wdrażanie różnych strategii marketingowych. Możesz też oferować bardziej atrakcyjne ceny lub częściej urządzać promocje, co z pewnością docenią klienci, którzy obecnie aktywnie szukają jak najlepszych ofert (tutaj wspomnijmy o innym badaniu przeprowadzonym przez firmę Atena Research & Consulting, z którego wynika, że 43% badanych atrakcyjna cena produktu jest ważnym czynnikiem decyzyjnym w trakcie zakupów w sieci).

Zyskaj z Way2Send!

Realizacja zamówień to bardzo duża część codziennej pracy w każdym sklepie internetowym. Way2Send to rozwiązanie, które zautomatyzuje wiele procesów posprzedażowych, pomoże skompletować bezbłędnie paczkę i szybko wysłać ją do klienta. To zasługa integracji z kurierami, platformami sprzedażowymi czy systemami typu ERP czy WMS. System nie jest skomplikowany, łatwy w obsłudze, co sprawia, że proces wdrożenia i zaznajomienia się z nim dla pracowników jest szybki i nie spowalnia tempa rozwoju firmy. Dzięki elastycznej formie rozliczania rozwiązanie to jest idealne zarówno dla małych jak i dużych przedsiębiorstw.

Już dzisiaj umów krótkie spotkanie, w trakcie, którego pokażemy Ci, jak nasz system może pomóc Ci w pracy.

Gotowi na współpracę?
W Way2Send dostosowujemy się do Twoich potrzeb i procesów, dzięki czemu Twoja codzienna praca staje się zautomatyzowana, zoptymalizowana i bez błędów.
ZACZYNAMY?

KONTAKT

Way2Send Sp. z o.o.
ul. Bernardyńska 16a/U1
02-904 Warszawa
NIP: 9182162309
Regon: 061622330
KRS: 0000485721
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram