Gdzie magazynować towary?

Jeśli tworzysz właśnie lub planujesz stworzyć sklep internetowy, masz do podjęcia wiele decyzji. Jedną z nich jest to, gdzie będziesz przechowywać towary, które wystawiasz na sprzedaż. W tym wpisie pokażemy Ci cztery rozwiązania logistyczne, które masz do dyspozycji. W dwóch z nich praktycznie w ogóle nie musisz się kwestią magazynowania przejmować.

Oczywiście, żeby odpowiedzieć na pytanie tytułowe w pełni, musielibyśmy przeanalizować wiele różnych scenariuszy, bowiem odpowiedź zależy w dużej mierze od tego, co tak naprawę sprzedajesz. Wyobraź sobie sklep internetowy sprzedający sprzęt AGD/RTV. O ile kwestia składowania mikserów i konsol do gier nie stanowi większego problemu, o tyle pralki, lodówki i zmywarki już tak – te produkty są ciężkie, mają duże wymiary i nie da się ich w żaden sposób zmniejszyć, np. rozkładając na części.

Jeśli zatem chcesz handlować sprzętem o dużych gabarytach, Twoje opcje są ograniczone np. w porównaniu z osobą, która handluje biżuterią lub suplementami diety. Druga kwestia to wymagania dotyczące przechowywania tych towarów. Niektóre produkty wymagają przechowywania w chłodnym miejscu, inne są bardzo delikatne i wymagają dużej ostrożności – to także trzeba wziąć pod uwagę.

Mając to w pamięci, zobacz, jakie są Twoje opcje, jeśli chodzi o magazynowanie towarów.

Własny dom/garaż/mieszkanie

Tak zaczyna dużo sklepów internetowych, szczególnie jeśli handlują niewielkimi produktami, które sprzedawane są w fabrycznych opakowaniach. Przykłady to wspomniana już biżuteria, zabawki, gry i filmy, odzież itp.

Nie jest to oczywiście rozwiązanie idealne, ale ma jedną niepodważalną zaletę – jest darmowe. Na początku lepiej jest unikać zbędnych inwestycji i zamiast w magazynowanie zainwestować w marketing, aby Twój sklep mógł się rozwijać.

Oczywiście trzymanie towarów w mieszkaniu to rozwiązanie tymczasowe. Prędzej czy później, konieczne będzie przejście do oddzielnej powierzchni magazynowej.

Własny magazyn

To zdecydowanie wygodniejsze rozwiązanie, które przede wszystkim uwalnia Twoją przestrzeń osobistą. Nie potykasz się o pudełka z produktami w drodze do kuchni, co jest niewątpliwą zaletą. Własny magazyn nie musi być drogi; możesz zacząć od niewielkiej powierzchni lub wynająć mały magazyn samoobsługowy (taki, jak wykorzystuje się np. przy przeprowadzkach).

Znowu, nie jest to rozwiązanie idealne, ale jest atrakcyjne finansowo i daje Ci większą swobodę działania. Warto w takim mini-magazynie uwzględnić kawałek przestrzeni na pakowanie zamówień. Przyda się biurko z oświetleniem i akcesoria do pakowania – pudełka, wypełniacze, folie stretch, taśma klejąca itp. Idealnie, jeśli możesz też wstawić komputer z drukarką, która będzie drukować listy przewozowe z Twojego systemu do zarządzania zamówieniami.

Dzięki takiemu rozwiązaniu, nie będziesz musiał/a co chwilę wracać do domu, tylko będziesz mógł/a poświęcić trochę czasu na przygotowanie kilku lub kilkunastu zamówień naraz.

W miarę jak skala Twojego biznesu będzie się zwiększać, przyda się większy magazyn. I to jest moment, w którym musisz podjąć kolejną ważną decyzję – magazynowanie we własnym zakresie, czy outsourcing?

KTO MA ZAJMOWAĆ SIĘ MAGAZYNOWANIEM TOWARÓW?

Na pierwszy rzut oka oczywista odpowiedź brzmi „ja, przecież to moja firma”. I faktycznie wiele sklepów internetowych samodzielnie zarządza magazynem. Jednak wymaga to albo Twojej pracy albo zatrudnienia pracowników magazynowych i zarządzania ich pracą. Czy takie rozwiązanie Ci odpowiada? Weź pod uwagę wszystkie koszty i ryzyka, np. włamania lub zniszczenia Twoich towarów.

Jeśli po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw, dojdziesz do wniosku, że nie chcesz się tym zajmować, to możesz zdecydować się na outsourcing logistyki, w tym także magazynowania Twoich towarów.

To, o czym mówiliśmy do tej pory to tak zwane modele logistyczne 1PL i 2PL. W tych modelach magazynowanie pozostaje w 100% w rękach Twojej firmy – nie ma żadnego zewnętrznego wsparcia. Ale jest też model 3PL, gdzie wszystkim zajmuje się zewnętrzna firma.

W Polsce model ten jest często określany jako fulfillment lub outsourcing logistyki. Jak on wygląda w praktyce?

Na czym polega outsourcing logistyki/logistyka kontraktowa?

To model logistyczny, w którym Twój sklep w ogóle nie prowadzi magazynu i nie zajmuje się obsługą zamówień i zwrotów. Wszystkim zajmuje się zewnętrzna firma, oferująca usługi fulfillmentowe. Na polskim rynku jest przynajmniej kilka takich firm i działają one w różnych regionach kraju, a często także umożliwiają wysyłkę za granicę, gdybyś w przyszłości chciał zwiększyć skalę swojego e-biznesu.

Współpracując z taką firmą, Twoim jedynym zadaniem jest zapewnienie, aby towary, które sprzedajesz trafiły do magazynu Twojej firmy logistycznej. Reszta jest po ich stronie. Firmy fulfillmentowe zajmują się:

  • składowaniem towarów
  • pakowaniem ich
  • współpracą z kurierami
  • i obsługą zwrotów i reklamacji.

Co praktycznie zdejmuje z Twojej głowy obowiązki związane z logistyką. Oczywiście taka usługa kosztuje (i najczęściej jest rozliczana od każdego zamówienia), więc jest to raczej rozwiązanie dla większych sklepów. Ogólnie możesz przyjąć, że fulfillment ma sens, gdy każdego miesiąca realizujesz przynajmniej 800 zamówień.

Gdy jednak dojdziesz do takiego etapu, może się okazać, że fulfillment jest tańszy niż prowadzenie dużego magazynu i zatrudnianie przynajmniej jednego pracownika etatowego.

Alternatywa – dropshipping

Wiele sklepów rozważa też model, w którym stanowią one po prostu rolę pośrednika między kupującym a dostawcą lub dystrybutorem. W takiej sytuacji Twój sklep nie potrzebuje magazynu, a jedynie zdjęcia i opisy produktów. Gdy zamówienie spływa do Twojego sklepu, przekierowujesz je do swojego partnera – hurtowni lub dystrybutora, który realizuje zamówienie w Twoim imieniu i wysyła do klienta.

Aby taka współpraca miała sens, musisz mieć zaufanego partnera biznesowego, który nie zostawi Twoich klientów na lodzie. Ważna jest też integracja między Twoją stroną internetową a stanami magazynowymi Twojego partnera. Jeśli bowiem na stronie Twojego sklepu jakiś produkt jest dostępny, ale dystrybutor go nie posiada, to Ty odpowiadasz za ten problem swoją reputacją i narażasz się na negatywne opinie od klientów.

Dropshipping nie jest rozwiązaniem pozbawionym wad, szczególnie dlatego, że ponieważ kupujący nie wie, że to nie Ty przechowujesz i wysyłasz towary, to gdy coś pójdzie nie tak, to odpowiadasz za to Ty, mimo że fizycznie nawet nie widziałeś sprzedawanego towaru na oczy.

Poczytaj więcej o tym, jak dropshipping działa w praktyce i na co uważać. Możliwy jest też model mieszany, gdzie przechowujesz i wysyłasz osobiście tylko część towarów, a pozostałe zamówienia realizuje Twój partner dropshippingowy.

Wspomniane cztery rozwiązania sprawdzają się na różnych etapach rozwoju Twojej firmy. Korzystaj z nich mądrze, aby nie hamować rozwoju swojej firmy! Ale przyda się jeszcze coś:

Dobre oprogramowanie logistyczne

Jeśli chcesz prowadzić sklep internetowy, potrzebujesz rozwiązania, które umożliwi Ci sprawne zarządzanie i realizację zamówień. W Way2Send oddajemy do Twojej dyspozycji kompleksowe narzędzie, które zautomatyzuje takie zadania, jak:

  • pobieranie zamówień od klientów,
  • sourcing i picking,
  • pakowanie i druk etykiet dla przewoźników,
  • obsługę zwrotów i reklamacji.

Chcesz zobaczyć, jak nasz system działa w praktyce i jak może Ci pomóc w codziennych obowiązkach? Zapraszamy Cię na darmowe spotkanie, w trakcie którego pokażemy Ci funkcje Way2Send i odpowiemy na Twoje pytania!

Umów spotkanie

Gotowi na współpracę?
W Way2Send dostosowujemy się do Twoich potrzeb i procesów, dzięki czemu Twoja codzienna praca staje się zautomatyzowana, zoptymalizowana i bez błędów.
ZACZYNAMY?

KONTAKT

Way2Send Sp. z o.o.
ul. Bernardyńska 16a/U1
02-904 Warszawa
NIP: 9182162309
Regon: 061622330
KRS: 0000485721
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram