Obecnie trend na ekologiczne zachowania rozrasta się w zawrotnym tempie i obejmuje różne dziedziny życia. Powstają ekologiczne źródła energii, a na półkach sklepowych można znaleźć ekologiczne proszki do prania oraz BIO żywność. Również wiele marek odzieżowych wykorzystuje 100% naturalne materiały do produkcji ubrań, np. bawełnę i len. A co z logistyką i transportem?
Nie od dziś wiadomo, że logistyka i ekologia to dziedziny, które nie mają ze sobą po drodze. Jednak nowe trendy oraz większa świadomość ekologiczna konsumentów wymusza na firmach stosowanie sprzyjających środowisku rozwiązań. Sprawdźmy zatem, jakie eko metody stosowane są we współczesnej logistyce.
Wielu Polaków przyznaje, że są bardziej skłonni kupić produkt od marki, która jest przyjazna środowisku. Około 80% konsumentów zauważa nieekologiczne praktyki sklepów. Większość z nich dotyczy pakowania produktów (zbyt duże kartony, duża ilość folii, nieekologiczne wypełniacze). Na szczęście powoli się to zmienia i ekologia wchodzi także do firm transportowych.
Zacznijmy od biodegradowalnych kartonów. Do ich produkcji wykorzystuje się materiały pochodzące z recyklingu. Niektórym konsumentom może wydawać się, że ekologiczne opakowanie nie będzie wystarczająco wytrzymałe i mało odporne na różnego rodzaju uszkodzenia. Jednakże to mylne przekonanie, gdyż pudełka te są trwałe i chronią zapakowany w nie produkt. Ponadto estetycznie się prezentują i wpływają na pozytywny wizerunek firmy, która z nich korzysta.
Aby dodatkowo zminimalizować negatywny wpływ logistyki na środowisko, niektóre firmy rezygnują z pakowania kartonów w foliopaki kurierskie.
Jeśli zamówienie składa się z kilku produktów, większość sklepów internetowych pakuje je do jednego kartonu. Dzięki temu zminimalizowany zostaje ślad węglowy oraz liczba odpadów.
Czasami wypełniacze są konieczne, zwłaszcza w przypadku wrażliwych przedmiotów, które mogą się potłuc lub porysować podczas transportu. Nieekologiczna folia bąbelkowa, chipsy styropianowe czy ochronna pianka polietylenowa mogą zostać zastąpione papierem gniecionym, który posiada certyfikat FSC. Oznacza to, że powstał on z drewna, które zostało pozyskane w sposób nienaruszający struktury lasów.
Ponadto idealne dopasowanie opakowania do produktu pozwala zminimalizować ilość wypełniaczy w paczce.
Jest to koperta kurierska wykonana z biodegradowalnej folii. Warto wspomnieć, że nie jest ona narażona na działanie światła słonecznego.
Firmy wykorzystujące ekologiczne pudełka, papier gnieciony z certyfikatem FSC jako wypełniacz oraz biodegradowalną etykietę kurierską mogą wysyłać zamówienia w 100% ekologicznym opakowaniu.
Transport generuje duże ilości dwutlenku węgla. Dlatego wiele firm stara się dobrze rozplanować przyjazdy i odjazdy kurierów, aby zmniejszyć emisję CO2. Innym rozwiązaniem może być program dostaw rowerowych w centrach dużych miast. Niektóre marki wykorzystują samochody elektryczne lub naczepy aerodynamiczne, które zmniejszają zużycie paliwa na długich transach.
Wiele firm prowadzi dokładną kontrolę zużycia materiałów do pakowania. Taki monitoring pozwala na optymalizację procesu pakowania. Dodajmy też, że w kwestii zarządzania odpadami, Twoja firma może zarejestrować się w bazie danych o odpadach (BDO). Rejestracja ta daje możliwość podpisania umowy na regularny odbiór i utylizację odpadów, co pozwoli jeszcze bardziej ograniczyć wpływ na środowisko.
Dzisiaj ekologistyka opiera się na projektowaniu przyjaznych dla środowiska, biodegradowalnych opakowań oraz na rozwiązaniach, które niwelują negatywny wpływ transportu na środowisko. Jak pokazują badania, wielu konsumentów chce dokonywać zakupów w proekologicznych sklepach. Nic więc dziwnego, że kolejne firmy dystrybucyjne i spedycyjne decydują się na prowadzenie ekologistyki do swojej oferty.