Chociaż platformy e-commerce i CMS do tworzenia sklepów internetowych oferują cały wachlarz możliwych rozwiązań, nadal potrzebujesz dostępu do rozwiązań i narzędzi udostępnianych przez inne firmy – operatorów płatności, platformy logistyczne, CRM-y, a nawet narzędzia marketingowe. W tym wpisie pokażemy ci, jak wyglądają integracje w e-commerce i jak wpływają na rozwój twojej firmy.
Zacznijmy od krótkiego objaśnienia – pisząc o „integracjach”, mamy na myśli powiązanie twojego e-sklepu z innymi narzędziami, które są przydatne lub wręcz niezbędne dla funkcjonowania i rozwoju twojego biznesu e-commerce.
Jak działają integracje e-commerce?
Każda integracja składa się z trzech elementów:
W zależności od tego, na czym stworzony został twój sklep internetowy, integracja może być łatwiejsza lub trudniejsza, a czasem wręcz niemożliwa. Gotowe platformy e-commerce, takie jak PrestaShop, Shoper czy IAI Shop mają „wgrane” gotowe integracje z wieloma narzędziami dostępnymi na rynku, ale nie ze wszystkimi. Jeśli gotowa integracja nie jest możliwa, konieczne może być zbudowanie takiego rozwiązania od zera.
Dostawca platformy e-commerce może ci w tym pomóc za opłatą, ale zawsze należy się liczyć z ryzykiem, że dana integracja może nie być możliwa lub być dostępna tylko w ograniczonej formie. Tutaj pewną przewagę mają systemy open-source, takie jak WooCommerce, ponieważ umożliwiają praktycznie dowolną integrację, pod warunkiem że masz w zespole eksperta, który wie, jak ją stworzyć i skonfigurować.
Na ogół integracje bazują na dwóch rozwiązaniach:
Są też bardziej zaawansowane formy integracji, takie jak SDK czy EDI, ale to temat na inny artykuł. Większość narzędzi wykorzystywanych przez sklepy internetowe korzysta z tych dwóch rodzajów integracji.
Dlaczego integracje są tak ważne?
Niezależnie od tego, z jakiej platformy e-commerce korzystasz, zawsze napotkasz na pewne ograniczenia lub będziesz chciał wdrożyć usługę, której potrzebują twoi klienci. Najlepszym przykładem są płatności. Operatorzy płatności oferują znacznie więcej opcji w porównaniu, ze wbudowanymi modułami, więc wiele sklepów internetowych decyduje się na współpracę z takim operatorem. Na polskim rynku są to przede wszystkim:
Mając coś takiego w ofercie, twoi klienci mogą skorzystać z preferowanej metody płatności, co zwiększa szansę na dokończenie zamówienia. Taki moduł to wygoda nie tylko dla ciebie, ale przede wszystkim dla twoich klientów (pamiętaj o wadze doświadczeń użytkowników, czyli UX!).
Podobnie wygląda sytuacja z innymi integracjami – albo umożliwiają twoim klientom łatwiejsze i szybsze zakupy, albo pomagają ci rozwijać swój biznes (tutaj mowa przede wszystkim o integracjach marketingowych).
Oczywiście nie należy przesadzać – warto wdrożyć tylko integracje, których faktycznie potrzebujesz. Każda integracja wymaga pracy i nieco obciąża twój sklep. Jeśli masz zbyt wiele integracji, twoja strona może zacząć wolniej działać, co negatywnie wpłynie na rozwój twojej firmy.
Jakich integracji potrzebuje twój sklep internetowy?
Chociaż integracji w e-commerce może być bardzo dużo, przygotowaliśmy dla ciebie listę siedmiu rodzajów integracji, które najprawdopodobniej przydadzą się w twoim sklepie internetowym:
Systemy płatności online
Trochę już o nich wspomnieliśmy. Systemy te umożliwiają przyjmowanie natychmiastowych płatności od klientów w bezpieczny sposób (operatorzy płatności przykładają dużą wagę do bezpieczeństwa każdej transakcji). Oprócz operatorów wymienionych wyżej możesz jeszcze skorzystać ze Stripe.com lub PayPal (jeśli planujesz sprzedaż za granicę).
Narzędzia logistyczne
Zarządzanie stanami magazynowymi, zamówieniami i wysyłkami niekoniecznie jest prostym zadaniem, szczególnie gdy masz setki zamówień każdego miesiąca. Tutaj z pomocą przychodzi Way2Send. Nasza platforma może być zintegrowana z twoim sklepem internetowym i na bieżąco wspierać cię w zarządzaniu wszystkimi kwestiami związanymi z logistyką.
Systemy zarządzania relacjami z klientem (CRM)
Wiele platform e-commerce ma wbudowane moduły CRM, ale jeśli nie są one dla ciebie wystarczające, trzeba rozejrzeć się za zewnętrznymi narzędziami. Tutaj masz do dyspozycji takie platformy, jak:
Są one dostępne na ogół tylko po angielsku, ale oferują bardzo szeroki wachlarz dostępnych funkcji i rozwiązań. Dobrze się sprawdzą w przypadku dużych sklepów internetowych.
Narzędzia do e-mail marketingu
Tutaj historia jest podobna – wiele platform e-commerce posiada wbudowane moduły do wysyłania e-maili, ale jeśli szukasz czegoś bardziej zaawansowanego lub elastycznego – potrzebujesz integracji z zewnętrzną platformą do e-mail marketingu. Tutaj typowe przykłady takich narzędzi to:
Narzędzia analityczne
Analityka pełni kluczową rolę w dzisiejszym marketingu. Musisz wiedzieć, jak klienci korzystają z twojej strony internetowej – z jakich miejsc do ciebie przychodzą, które podstrony odwiedzają, ile czasu spędzają na stronie itp. Narzędzia analityczne dają ci tę wiedzę. Niektóre służą po prostu do analizy danych (np. Google Analytics), podczas gdy inne pomagają zrozumieć, jak klienci poruszają się po twojej stronie (np. Microsoft Clarity). Inne narzędzia analityczne, które warto wziąć pod uwagę to:
Narzędzia SEO
SEO to ważna strategia marketingowa, która pomoże ci zwiększyć widoczność w tzw. wynikach organicznych. Sklepy internetowe pozycjonują się na frazy związane z oferowanymi produktami. W ten sposób, gdy klient wpisze taką frazę, może zobaczyć twój sklep wysoko w wynikach wyszukiwania. Oczywiście nie dzieje się to od razu i wymaga sporych inwestycji (czasowych i finansowych), ponieważ frazy produktowe są bardzo konkurencyjne, ale zdecydowanie warto.
Narzędzia SEO pomogą ci zobaczyć, jak kształtuje się widoczność twojego sklepu na określone frazy i jak sobie radzisz na tle konkurencji. Narzędzia te często też podpowiadają, co jeszcze warto zrobić, aby poprawić widoczność sklepu. Typowe przykłady narzędzi SEO to:
Narzędzia wspomagające obsługę klienta
Na koniec warto wspomnieć o narzędziach wspierających obsługę klienta. Narzędzia te pomagają firmom skutecznie komunikować się z klientami i rozwiązywać ich problemy. Oferują zarządzanie zgłoszeniami od klientów, automatyzację procesów i lepszą organizację pracy zespołu obsługi klienta. Są też inne narzędzia, takie jak LiveChat, które mają jedną określoną funkcję, np. kontakt z zespołem sklepu poprzez chat.
Przykłady narzędzi wspierających obsługę klienta to:
Podsumowanie
Integracje pomagają ci rozwijać biznes e-commerce, sprawniej obsługiwać klientów i zapewniać im dostęp do szybkich i wygodnych rozwiązań. Każdy sklep internetowy potrzebuje przynajmniej kilku integracji z zewnętrznymi narzędziami. Jeśli dopiero zaczynasz, przejrzyj narzędzia, o których wspominamy w tym tekście – prawdopodobnie znajdziesz wiele ciekawych rozwiązań, które pomogą ci w pracy.
A jeśli szukasz narzędzia do zarządzania stanami magazynowymi i zamówieniami – zapraszamy cię na darmowe spotkanie z zespołem Way2Send! Chętnie pokażemy ci, jak nasz system może usprawnić twoją pracę.