Outsourcing wymyślił Henry Ford, żeby samochodami mogli jeździć nie tylko najbogatsi. Dzisiaj coraz częściej zlecamy usługi logistyczne i IT na zewnątrz firmy, ponieważ za sprawą rozwijającej się technologii, potrzebujemy usług wysoce wysoko wyspecjalizowanych, szytych na miarę a jednocześnie dostępnych cenowo.
Nie każdy z nas musi lubić i umieć skracać spodnie czy zmieniać opony. Od tego przecież są krawcowe oraz mechanicy samochodowi. Bez korzystania z umiejętności i wiedzy specjalistów mielibyśmy zdecydowanie mniej czasu oraz możliwości. Delegowanie zadań sprawia, że możemy zajmować się tym, co wybieramy, bo to potrafimy i często lubimy.
Wielozadaniowość i pozorna omnipotencja są obecnie krytykowane przez naukowców, zajmujących się biochemią mózgu. Im węższy obszar naszych działań, tym bardziej precyzyjna koncentracja i lepsze wyniki osiągane w krótszym czasie.
Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, to nie ma sensu, żebyśmy to robili.
Te założenia sprawdzają się w zarządzaniu firmami i to nie od dzisiaj. Henry Ford już w 1923 roku powiedział: „Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, to nie ma sensu, żebyśmy to robili. Powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej”. Jak wiemy, wyszedł na tym korzystnie, zyskując ponadczasową sławę, ponieważ zrewolucjonizował taśmowy system produkcji aut.
W biznesie zlecanie prac na zewnątrz firmy nazywa się outsourcingiem. Odpowiednio wdrożony warunkuje sukces, ponieważ obniża koszty i przyczynia się do lepszej kontroli wydatków operacyjnych. Pewne zadania, na przykład logistykę i magazynowanie czy usługi IT, szybciej i taniej wykona dla nas inna firma specjalizująca się w tych dziedzinach.
Dzięki temu będziemy mogli efektywniej skoncentrować na osiąganiu celów strategicznych, a także bardziej elastycznie reagować na zmiany i wyzwania branży. Im mniejszy obszar bezpośredniego zarządzania, tym więcej przestrzeni na kreatywność. Dzięki temu możemy skuteczniej pozyskiwać nowy kapitał i wdrażać innowacyjne rozwiązania. Owszem, nie musimy inwestować w rozwój i na krótką metę mieć mniej wydatków, ale z czasem może to przynieść taki efekt, że zostaniemy wyeliminowani z rynku przez bardziej pomysłową konkurencję.
Ekspercka wiedza i know-how partnerów biznesowych oszczędza nie tylko pieniądze, ale też czas i zasoby ludzkie, co przyczynia się do lepszych wyników i wyższej wartości rynkowej firmy.
Zatrudnienie firmy zewnętrznej poprzedza podjęcie decyzji, jakie funkcje objąć outsourcingiem. Chodzi tu o najbardziej efektywny, opłacalny, tani dostęp do rozmaitych zasobów. Powinny być to zadania pomocnicze wspierające wiodącą strategię firmy bądź realizującą jej określone elementy.
Na zewnątrz najczęściej zleca się:
a także stosunkowo proste usługi takie jak:
Jako outsourcingowe coraz powszechniej sprawdzają się firmy logistyczne, a także z dziedziny IT. W obu ostatnich przypadkach chodzi o specjalistyczną wiedzę, dzięki której nasza firma będzie mogła znacząco podnieść jej wydajność.
Rozwój technologii przyczynia się do zmian w wielu branżach, na które trzeba reagować, jeśli chcemy mieć zyski. Pojawia się niemal konieczność korzystania z pomocy outsourcerów w poszukiwaniu nowych bodźców do rozwoju. Zapotrzebowanie na tańsze, ale jednocześnie szyte na miarę rozwiązania z dziedziny logistyki i IT dodatkowo stwarza postępująca konsolidacja rynku.
Tak, jak w przypadku każdych usług, firma powinna być dobrze sprawdzona – warto zapoznać się z rekomendacjami oraz opiniami klientów i współpracowników. Główna zasada delegowania zadań brzmi – im węższy zakres usług firma świadczy, tym lepiej, bo wtedy jest lepiej wyspecjalizowana.
Jeśli ktoś twierdzi, że zna się na wszystkim, tak naprawdę nie zna się dobrze na niczym. Wyspecjalizowane, ale mniejsze firmy (nie korporacje) są w stanie wykonać usługę profesjonalnie, ale w rozsądnej cenie.
Możemy zdecydować się na outsourcing pełny lub selektywny. W drugim przypadku część zadań jest wykonywana wewnątrz firmy. Przy podpisywaniu umowy z firmą zewnętrzną warto zwrócić uwagę, by współpraca opierała się na zaufaniu, była zorientowana na osiąganie precyzyjnie ustalonych celów i realizację poszczególnych etapów projektu.
Ważne też jest bezpieczeństwo obu stron umowy, na przykład handlowe, własności oraz know-how. Ekonomiści przewidują, że outsourcing w Polsce będzie rozwijał się coraz bardziej dynamicznie.
Nowe technologie, w tym przede wszystkim cyfrowe, informacyjne, zwiększają znacznie możliwości przemieszczania i decentralizacji działalności przedsiębiorstw. Sprzyja to outsourcingowi usług logistycznych i IT.