Jak zbudować stabilny sklep internetowy?

Mówi się, że w biznesie początki są najtrudniejsze i to oczywiście prawda, ale twoim celem jako przedsiębiorcy działającego w branży e-commerce, jest stworzenie stabilnego e-biznesu, który może się rozwijać i przyciągać klientów. Jeśli taki jest twój cel, to czytaj dalej, ponieważ w tym wpisie przeanalizujemy najważniejsze elementy, o które należy zadbać, aby było to możliwe.

Na początek wyjaśnijmy, co dokładnie rozumiemy przez określenie „stabilny sklep internetowy”. Chodzi o biznes e-commerce, który każdego miesiąca notuje w miarę stabilny poziom sprzedaży, a jeśli się on zmienia to najczęściej dlatego, że rośnie, a nie spada. Oczywiście nawet stabilne sklepy mogą notować gorszy sezon, ale założenie jest takie, że w stabilnym sklepie online spadki sprzedaży zdarzają się rzadko.

Jak zatem to osiągnąć? Odpowiedź składa się z czterech elementów:

  1. Dobrze zaprojektowany sklep
  2. Omnichannel
  3. Silny marketing
  4. Lojalizacja klientów

Porozmawiajmy o każdym z tych czynników, zaczynając od dobrze zaprojektowanego sklepu.

Dobrze zaprojektowany sklep internetowy

To chyba najszerszy aspekt e-commerce, bowiem chodzi tutaj o projekt obejmujący kilka różnych aspektów. Jeśli chcesz stworzyć udany sklep internetowy, musi być on dobrze zaprojektowany pod kątem:

  • Lay-outu i UX sklepu – tego, jak wygląda i jak klienci mogą się po nim poruszać
  • Oferty – czy sprzedajesz towary, na których zależy twojej grupie docelowej?
  • Procesów około-sprzedażowych – tutaj chodzi przede wszystkim o sprawną obsługę i realizację zamówień

Dopiero gdy te trzy czynniki są spełnione, można mówić o dobrze zaprojektowanym sklepie.

Lay-out i UX

Tutaj chodzi przede wszystkim o pierwsze wrażenie, który twój sklep stwarza. Czy jest atrakcyjny wizualnie, a jednocześnie przejrzysty i zrozumiały, nawet dla osoby, która zawitała w twoje progi po raz pierwszy? Klient powinien bez problemu znaleźć takie elementy, jak bestsellery i promocje, główne kategorie produktowe, wyszukiwarka produktów i kontakt z obsługą (tutaj swoją drogą warto pomyśleć o czacie do szybkiego kontaktu z klientami).

Jeśli nie wiesz, czy twój sklep spełnia te wymagania, podejrzyj strony liderów w swojej kategorii. Na ogół te sklepy mają duże budżety, które są przeznaczane na dopracowanie UX do perfekcji. Oczywiście są od tego wyjątki, ale taka jest zasada. Możesz także nawiązać współpracę z niezależnym specjalistą UX, który przeprowadzi audyt twojego e-sklepu.

Oferta

Czy sprzedajesz produkty, których poszukuje twój klient docelowy? Pamiętaj, że e-commerce to przede wszystkim biznes, jeśli chcesz odnieść sukces, musisz mieć w ofercie towary, które klienci chętnie kupują. Tutaj znowu wszystko zaczyna się od researchu. Zobacz, jakie produkty sprzedaje twoja główna konkurencja. Czy są jakieś marki, które są szczególnie popularne? Czy są jakieś produkty, które „wypada” mieć w ofercie? Dobrze skrojona oferta to duży krok do sukcesu.

Procesy około-sprzedażowe

Gdybyśmy mieli streścić tę kwestię w jednym zdaniu, należałoby napisać, że twój sklep internetowy musi działać, jak dobrze naoliwiona maszyna. Wszystko powinno działać sprawnie i bez opóźnień. Możesz to osiągnąć dzięki dobrze przemyślanym procedurom i narzędziom. Ważna jest szczególnie realizacja zamówień – im szybciej będą one trafiać do klientów, tym lepiej.

Tutaj ważnym elementem układanki jest Way2Send – nasza platforma wspiera e-sprzedawców we wszystkich procesach logistycznych, od przyjęcia zamówienia, po jego wysyłkę. W efekcie nie tracisz czasu na poszukiwanie właściwego produktu, czy weryfikację poprawności każdej paczki – nasza platforma robi to za ciebie, co pozwala na wysyłanie więcej paczek każdego dnia.

Omnichannel

Jeśli chcesz mieć sklep, który sprawnie się rozwija i notuje regularną sprzedaż, koniecznie rozważ omnichannel. Pod tym pojęciem kryje się po prostu obecność w wielu różnych miejscach ze swoją ofertą. W idealnym scenariuszu ta obecność powinna być w pełni zintegrowana (np. jeśli oferujesz promocję, powinna być ona taka sama we wszystkich kanałach sprzedażowych), tym omnichannel różni się od multichannel.

Sklepy internetowe mają do wyboru wiele różnych kanałów sprzedażowych, z których warto korzystać. Oto najważniejsze:

  • twój własny sklep internetowy,
  • marketplace (Allegro, Amazon, Zalando, itd.),
  • social media (Facebook, Instagram, TikTok),
  • aplikacja mobilna,
  • sklep stacjonarny.

Im więcej kanałów sprzedażowych wdrożysz, tym większa liczba klientów będzie widzieć twoją ofertę każdego miesiąca. Oczywiście jeśli obecnie jesteś niewielkim biznesem, nie rzucaj się na głęboką wodę, tylko wdrażaj nowe kanały sprzedażowe stopniowo. W innym wypadku możesz łatwo stracić kontrolę nad swoim sklepem, co nie byłoby dobre.

Zacznij od kanałów, które można stosunkowo prosto wdrożyć, np. obecność na Allegro i Amazonie, a potem sukcesywnie idź dalej. Aplikację mobilną i sklep stacjonarny zostaw na koniec – oba rozwiązania wymagają dużej inwestycji finansowej i czasowej.

Silny marketing

W 2024 roku stworzenie sklepu internetowego bez marketingu jest praktycznie niemożliwe. Klienci o tobie nie wiedzą, a nawet jeśli wiedzą, to zapominają. Każdy sklep internetowy, który odnosi sukcesy, każdego miesiąca inwestuje niemałe pieniądze w marketing. Tutaj znowu, zacznij od jednej formy promocji, a potem włączaj kolejne w miarę rozwoju.

Sklepy internetowe powinny skupić się przede wszystkim na performance marketingu, czyli na reklamach kierowanych do odpowiedniej grupy docelowej. Zacznij od reklamy w Google, na Facebooku i Instagramie. Te trzy kanały powinny znacząco podnieść sprzedaż. Oczywiście nie zapominaj, że każdy kanał wymaga oddzielnego budżetu, więc jeśli nie możesz sobie pozwolić na wszystkie trzy naraz, zacznij od Google.

Google to miejsce, gdzie klienci szukają produktów, więc dobrze jest się tutaj reklamować, tym bardziej że wyszukiwarka prezentuje promowane oferty na zapytania produktowe bezpośrednio w wynikach wyszukiwania (nie trzeba przechodzić do zakładki „Zakupy”, aby zobaczyć rekomendowane produkty). Dobrze przygotowana reklama w Zakupy Google może pomóc ci zwiększyć sprzedaż w stosunkowo krótkim czasie.

Jeśli nie masz na pokładzie nikogo specjalizującego się w tej formie marketingu, poszukaj agencji lub freelancera, który pomoże ci wszystko odpowiednio skonfigurować i uruchomić tak, aby reklama przynosiła jak najlepsze rezultaty.

Lojalizacja klientów

Ostatni element polega na zatrzymaniu klientów na dłużej. Gdy już pozyskasz klienta, warto go zachęcić, aby został z tobą na dłużej. Sklepy internetowe w tym celu tworzą programy lojalnościowe i newslettery. Członkostwo w takich programach daje dostęp do zniżek i promocji, a często klienci mogą też gromadzić punkty za zakupy i wymieniać je na zniżki lub inne korzyści (np. darmową dostawę). Innymi słowy, musisz dać klientowi powód, żeby regularnie zaglądał do twojego sklepu. Stwórz nawet prosty program lojalnościowy, który będzie wynagradzać klientów regularnie zaglądających i składających zamówienia w twoim sklepie.

Jeśli korzystasz z jednej z platform e-commerce, dowiedz się, jakie możliwości ona oferuje. Wiele z nich ma „wbudowane” programy lojalnościowe, które trzeba jedynie uruchomić i skonfigurować. Inne warte uwagi rozwiązania to:

  • rabaty na start (złóż pierwsze zamówienie i odbierz 20% rabatu na kolejne),
  • remarketing (przypominaj się klientom, którzy od jakiegoś czasu nic u ciebie nie kupili),
  • vouchery i kupony dokładane do paczek,
  • okazjonalne przeceny tylko dla subskrybentów newslettera/członków programu lojalnościowego.

Wdrażając takie rozwiązania, budujesz przyszły kapitał w postaci wielu stałych klientów, a to jest absolutny fundament każdego udanego sklepu internetowego!

Podsumowanie

Chcesz zbudować sklep internetowy, który sprawnie się rozwija? Zadbaj o UX, dobrą ofertę, obecność w wielu kanałach sprzedażowych, skuteczny marketing i rozwiązania zachęcające do powrotu. To najprostszy przepis na sukces, z którego mogą skorzystać wszyscy właściciele biznesów e-commerce.

Nie zapomnij też o sprawnej logistyce – skorzystaj z możliwości oferowanych przez Way2Send. Zapraszamy cię na darmowe spotkanie, na którym pokażemy, co Way2Send może zrobić dla twojego e-biznesu.

 

Gotowi na współpracę?
W Way2Send dostosowujemy się do Twoich potrzeb i procesów, dzięki czemu Twoja codzienna praca staje się zautomatyzowana, zoptymalizowana i bez błędów.
ZACZYNAMY?

KONTAKT

Way2Send Sp. z o.o.
ul. Bernardyńska 16a/U1
02-904 Warszawa
NIP: 9182162309
Regon: 061622330
KRS: 0000485721
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram