Już 15% polskich e-konsumentów choć raz kupiło jakiś produkt i zapłaciło za niego przy użyciu mechanizmu BNPL, czyli właśnie płatności odroczonych. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, warto zainteresować się tą formą płatności, bowiem może się to przełożyć na realny wzrost przychodów.
BNPL to angielski akronim, który oznacza buy now, pay later – kup teraz, zapłać później. Te cztery słowa idealnie opisują ideę stojącą za tą metodą płatności. Płatności odroczone pozwalają na uregulowanie należności za towar kupiony online dopiero po upływie określonego czasu (najczęściej jest to 20, 30, a nawet 45 dni).
Klient otrzymuje towar od razu, tak jakby został on normalnie opłacony, ale płaci dopiero po upływie wyznaczonego przez siebie terminu.
Sklep, który interesuje się tą formą płatności nie może wdrożyć mechanizmu BNPL samodzielnie – potrzebny jest operator, który umożliwi wdrożenie takiej oferty. W praktyce płatności odroczone działają jak mini-pożyczki z krótkim terminem spłaty. W zdecydowanej większości przypadków wybór BNPL nie wiąże się z koniecznością zapłaty odsetek, co stanowi atrakcyjną alternatywę dla płatności ratalnych.
OPERATORZY PŁATNOŚCI ODROCZONYCH
Na polskim rynku działa kilka operatorów BNPL. Do najpopularniejszych należą:
Taka możliwość znajduje się także w ofercie operatorów płatności natychmiastowych, np. Przelewy24 czy Tpay.
Sklep, który chce wdrożyć płatności odroczone, musi podpisać umowę z wybranym przez siebie operatorem i zaimplementować na swojej stronie odpowiedni skrypt/kod, który umożliwi wybór dodatkowej opcji na liście płatności w koszyku.
Gdy taki kod już znajduje się na Twojej stronie i klient wybierze właśnie BNPL jako opcję płatności, to operator reguluje rachunek w Twoim sklepie, co oznacza, że Ty jako sprzedawca otrzymujesz płatność natychmiast. Potem operator ściąga należność od klienta.
Można śmiało powiedzieć, że popularność zakupów odroczonych rośnie. Według najnowszego raportu Gemius (E-commerce w Polsce 2023) taką formę płatności choć raz wybrało już 15% klientów:
Z kolei jako podstawową formę płatności, płatności odroczone wybiera zaledwie 3% badanych.
A jak to wygląda po stronie sklepów internetowych? Z raportu opublikowanego w połowie zeszłego roku przez PayPo, lidera płatności odroczonych w Polsce (firma posiada 80% rynku), dowiadujemy się, że taką opcję posiada już ponad 70% polskich sklepów internetowych[1], czyli ponad 25 tysięcy sklepów! To bardzo dobry wynik, który jednak nie dziwi, biorąc pod uwagę, że ta forma płatności jest dogodna zarówno dla sprzedawcy, jak i dla klienta.
To z kolei kwestia poruszona przez portal DlaHandlu.pl, który opublikował badanie pokazujące siedem najpopularniejszych kategorii produktowych, gdzie mechanizm BNPL jest szczególnie chętnie wykorzystywany. Podstawowe dwie kategorie (obie z wynikami powyżej 40%) to moda i RTV/AGD:
Źródło: https://www.dlahandlu.pl/platnosci/ktore-sklepy-w-2022-roku-wprowadzily-platnosci-odroczone-lista,114673.html
Wybór operatora
Wspomniany raport informuje także, z jakich operatorów korzystają polscy e-sprzedawcy. Oto wyniki:
Na początek skupmy się na korzyściach dla Twoich klientów. Wybierając BNPL, zyskują oni przede wszystkim możliwość elastycznego zarządzania budżetem domowym. Klient może kupić upatrzony przedmiot (np. trudny do znalezienia towar lub znacznie przeceniony produkt) nawet jeśli nie posiada środków na koncie.
Taki klient może zatem spokojnie kupić ten produkt bez obaw, że promocja się skończy lub że produkt zostanie wykupiony, zanim dana osoba będzie w stanie za niego zapłacić z własnych środków. Potem, w ciągu 2-4 tygodni, gdy na koncie pojawi się pensja, taki klient może bez problemu uregulować płatność za kupiony towar.
To z pewnością opcja lepsza i bezpieczniejsza niż tzw. „chwilówki”, które od pierwszego dnia obłożone są wysokimi odsetkami.
A jak to wygląda w przypadku sklepu internetowego? Jak już wspomnieliśmy, współpracując z operatorem płatności odroczonych, otrzymujesz płatność praktycznie natychmiast. To operator czasowo „finansuje” zakup, więc potencjalne ryzyko nie leży po Twojej stronie.
Raport Twisto
Co ciekawe, wdrożenie BNPL to nie tylko wygoda dla klientów, ale także realna szansa na zwiększenie przychodów ze sprzedaży! Twisto to kolejny operator BNPL, który raz do roku publikuje raport Koszyk Roku. Z edycji 2022 dowiadujemy się, że aż połowa ankietowanych w tym badaniu odnotowało wzrost przychodów ze sprzedaży po wprowadzeniu płatności odroczonych, a 2/3 ankietowanych wspomniało o pozyskaniu nowych klientów. Także połowa badanych odnotowało wzrost AOV, czyli średniej wartości koszyka.
Źródło: Koszyk Roku 2022
Są to realne dane, które potwierdzają, że wdrożenie płatności odroczonych może się po prostu opłacać i to nie tylko z punktu widzenia UX, ale również czysto finansowego.
Podsumowanie
Jeśli jeszcze nie wdrożyłeś/aś płatności odroczonych w swoim sklepie, teraz jest dobry moment, żeby to zrobić. Ich popularność rośnie i niedługo BNPL stanie są standardem w polskim e-commerce. Z kolei patrząc z typowo biznesowego punktu widzenia, BNPL może pomóc Ci zdobyć nowych klientów i zwiększyć wartość koszyka.
A jeśli szukasz rozwiązania, które umożliwi Ci łatwe zarządzanie logistyką swojego sklepu internetowego, zapraszamy Cię do umówienia spotkania z zespołem Way2Send. Chętnie pokażemy Ci, jak działa nasz system i co możesz dzięki niemu zyskać.
[1] https://prnews.pl/73-proc-polskich-e-sklepow-wdrozylo-platnosci-odroczone-465212