Wyzwania logistyczne 2022 – jak się przygotować?

Każdy rok przynosi nowe wyzwania i nie inaczej jest w branży e-commerce. Oczekiwania klientów stale rosną, a sklepy internetowe starają się za nimi nadążyć. Jednym z obszarów, w którym należy być gotowym na więcej pracy, jest logistyka. Czego możemy się spodziewać po nadchodzącym roku jeśli chodzi o wysyłkę zamówień do klientów?

Chyba mało który sektor rozwija się tak dynamicznie, jak e-commerce. Pandemia tylko przyspieszyła ten proces. Klienci na całym świecie pokochali zakupy online i nic nie wskazuje, żeby miało się to w najbliższym czasie zmienić.

Jednym z kluczowych obszarów jeśli chodzi o e-handel, jest logistyka. Takie czynności jak przyjmowanie zamówień, pakowanie paczek i wysyłka do klientów potrafią pochłonąć masę czasu, a jednocześnie mają realny wpływ na zadowolenie klientów. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, jak możesz przygotować się na wyzwania logistyczne, które niesie nowy rok?

Czy Twój sklep jest gotowy na obsługę zamówień w 2022 roku?

Zacznijmy od oczekiwań klientów względem czasu dostawy. W drugiej połowie 2021 roku firma Gemius przygotowała obszerny raport na temat stanu polskiego rynku e-commerce. Jednym z pytań, które zadano respondentom, było to, o idealny czas dostawy zamówienia:

Źródło grafiki: Gemius

Zwróć uwagę, że dostawa w ciągu 24h przestaje być wystarczająca. Dzisiaj klienci oczekują dostawy w ciągu 12, a nawet 8 godzin. Wiele sklepów, które manualnie zarządzają zamówieniami, nie jest w stanie sprostać tym oczekiwaniom. 

Jeśli to dotyczy także Ciebie, warto pomyśleć o tym, aby w jakiś sposób usprawnić lub wręcz zautomatyzować przygotowywanie i wysyłkę zamówień. Jednym z takich sposobów może być inwestycja w oprogramowanie, które kompleksowo pomaga w realizacji i przygotowywaniu zamówień. Sklepy korzystające z rozwiązania dostarczanego przez Way2Send oszczędzają mnóstwo czasu na pakowaniu i wysyłce towarów. W efekcie klienci szybciej otrzymują zamówione produkty.

DOSTAWA DO PACZKOMATU I DARMOWE ZWROTY

Po drugie, powinieneś zadbać, aby w Twoim sklepie znalazły się wszystkie oczekiwane przez klientów formy dostawy i zwrotów. W badaniu Gemius klienci wskazali trzy najważniejsze dla nich formy dostawy:

Źródło grafiki: Gemius

Czy wszystkie trzy znajdują się w ofercie Twojego sklepu? Jeśli nie, najwyższy czas to naprawić! A co ze zwrotami? Informacja płynąca z polskiego rynku jest jasna – klienci oczekują darmowych zwrotów. 

 

Źródło grafiki: Gemius

Oczywiście dla Twojego sklepu to niekoniecznie dobra wiadomość. Darmowy zwrot oznacza bowiem dodatkową pracę i koszty, za które nikt Ci nie zwróci pieniędzy. Natomiast korzyść jest taka, że w ten sposób zyskasz uznanie klientów. W efekcie środki utracone na obsłudze darmowych zwrotów mogą do Ciebie wrócić zwielokrotnione w formie dodatkowych zamówień i większej liczby klientów. Czy to się opłaci? Zdecydowanie tak!

Na co jeszcze zwrócić uwagę w nadchodzącym roku?

Przede wszystkim zważ na możliwe problemy łańcuchem dostaw. Choć do pandemii wszyscy się już przyzwyczaili, to jednak nadal ma ona duży wpływ na sposób funkcjonowania wielu przedsiębiorstw, także hurtowni i dystrybutorów. 

Jeśli korzystasz z zagranicznych dostawców produktów, które oferujesz w swoim sklepie, upewnij się, że dostawy w 2022 roku będą przebiegać bez zakłóceń. Być może konieczne będzie wcześniejsze składanie zamówień, tak aby mieć pewność, że nie zabraknie towaru w Twoim magazynie, szczególnie przed gorącymi okresami.

Ostatnia kwestia, która zawsze jest aktualna to automatyzowanie pracy. Im więcej czynności będziesz mógł wykonać automatycznie lub przy minimalnym wysiłku, tym więcej czasu zostanie na rozwój biznesu i obsługę klienta. W ten sposób łatwiej będzie skalować działalność i zwiększać zyski. A jeśli chodzi o automatyzację logistyki, możesz zacząć od platformy, która kompleksowo pomoże Ci w zarządzaniu zamówieniami. 

Gotowi na współpracę?
W Way2Send dostosowujemy się do Twoich potrzeb i procesów, dzięki czemu Twoja codzienna praca staje się zautomatyzowana, zoptymalizowana i bez błędów.
ZACZYNAMY?

KONTAKT

Way2Send Sp. z o.o.
ul. Bernardyńska 16a/U1
02-904 Warszawa
NIP: 9182162309
Regon: 061622330
KRS: 0000485721
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram