Sprzedajesz w Internecie? Automatyzuj wszystko co tylko się da!

Jeśli chcesz konkurować z gigantami e-commerce takimi jak Allegro, Amazon, Zalando czy Empik (i wygrywać), musisz realizować zamówienia tak szybko, jak oni. Tylko, że w przeciwieństwie do ciebie mają oni ogromną przewagę… skalę. 

Jak konkurować z największymi sklepami internetowymi?

Odpowiednia wielkość sklepu nie tylko online zwykle oznacza dostęp do wielu dostawców, magazynów, konkurencyjne ceny zakupu, konkurencyjne ceny wysyłki i zaawansowane oprogramowanie używane w przygotowywaniu zamówień dla klientów. Jak tu konkurować? Jak zapewnić ten sam poziom usług, co bogate we wszelkie zasoby behemoty?

Wbrew pozorom jest szansa dla tych mniejszych a nawet zaczynających przygodę z e-commerce. To automatyzacja realizacji zamówień!

Jak zoptymalizować wysyłki?

Sprawdźmy, jak wywołać „efekt wow!” u klientów, czyli jak przyspieszyć zbieranie towarów, pakowanie i nadawanie do kuriera.

Automatyzacja realizacji zamówień to Twoja przyszłość. Jeszcze nie przekonani? Przejdźmy do szczegółów. 

Realizacja zamówień jest siłą napędową handlu elektronicznego. Ten długotrwały proces rozpoczyna się w momencie otrzymania zamówienia i kończy się, gdy klient odbiera paczkę i decyduje się ją zatrzymać.

Zalety automatyzacji

Automatyzacja i usprawnienie wielu etapów tej drogi ma same zalety.

1. Szybsze przetwarzanie i krótki czas dostawy zapewniają kupującym to, czego chcą.

Twoi klienci chcą szybkości. W rzeczywistości 95% kupujących chce dostawy tego samego dnia* (Raport e-commerce 2020), ale tylko nieliczni ją oferują. Powolna lub droga wysyłka jest również głównym powodem porzucania koszyka, co oznacza, że ​​może to kosztować nas utratę zamknięcia transakcji.

Dołącz do liderów, zautomatyzuj wszystkie kroki prowadzące do wysyłki i uzyskaj natychmiastową przewagę.

2. Lepsza obsługa klienta pomaga uzyskać lepszy wskaźnik retencji.

Inteligentna automatyzacja pomaga usprawnić cały proces realizacji zamówień, od szybszego przygotowania paczki, szybszej dostawy po doskonałą obsługę klienta.

Każda firma jest tak silna jak jej najsłabsze ogniwo. Jeśli wyeliminujesz pomyłki, które są wynikiem manualnej pracy Twoich pracowników dasz im szansę poprawić jakość obsługi klienta. Dzięki temu będą mogli spędzać więcej czasu na projektach związanych z utrzymaniem klientów, zamiast na wysysających duszę powtarzalnych operacjach, które można zlecić na zewnątrz.

3. Usprawnione procesy to zabezpieczenie Twojej firmy na przyszłość.

Oczekiwania klientów nie cofną się w czasie do starych, powolnych czasów. Jeśli już, to nowoczesne technologie, takie jak drony i samochody bez kierowcy, wraz z dostawą tego samego dnia będą nadal zwiększać ich oczekiwania.

Usprawniając procesy, przygotowujesz się do długoterminowego sukcesu.

Jak się przygotować do wdrożenia automatyzacji w Twoim sklepie online?

Po pierwsze trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie jak wygląda obecny proces realizacji zamówień. Ile operacji robimy ręcznie, w ilu systemach wyklikujemy te same dane i co sprawia nam najwięcej problemów.

Identyfikując, co działa, a co nie i gdzie proces ma opóźnienia, możesz dokonywać lepszych wyborów i znacznie szybciej rozpocząć proces automatyzacji.

Twój sukces w automatyzacji zależy od dwóch głównych decyzji. Przyjrzyjmy się obu.

1. Wybór odpowiedniego oprogramowania

Oprogramowanie napędza nowoczesny sklep internetowy. IT w gospodarce to system nerwowy, dzięki któremu różne byty zaczynają ze sobą się komunikować. Wszystko, od zarządzania zapasami i wysyłką, po wycenę i obsługę klienta, może być obsługiwane (lub przynajmniej znacznie ulepszone) dzięki zintegrowanym rozwiązaniom IT.

Aby zautomatyzować proces realizacji, poszukaj specjalistycznego oprogramowania, które obsługuje cały proces od początku do końca. (Way2Send jest takim oprogramowaniem, ale nie będziemy Ci podpowiadać, bo to co najlepsze przychodzi z wysiłku ☺) Ułatwia to ustalanie określonych zasad i kontrolowanie ich. Niezależnie od wybranego dostawcy, upewnij się, że integruje się z istniejącymi w Twoim biznesie rozwiązaniami. 

2. Pakowanie i wysyłka zamówień

Pakowanie paczek to takie proste… Czyżby? Rzeczywista działalność polegająca na pakowaniu i wysyłaniu towarów jest najbardziej czasochłonną częścią procesu realizacji. Niezbędne jest zapewnienie tak płynnego działania, jak to tylko możliwe.

Niezależnie od tego, czy realizujesz realizację wewnętrzną, czy korzystasz z rozwiązania outsourcingowego, istnieją kroki, które możesz podjąć, aby przyspieszyć przepływ.

Zarządzanie własną realizacją zamówień

Realizacja własnych zamówień ma wyraźne zalety. Ułatwia dodanie osobistego charakteru marki i może pomóc w zapewnieniu jakości opakowania.

Jeśli realizujesz zamówienia za pośrednictwem własnego magazynu, oto kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby usprawnić swój proces:

  • Zorganizuj swój magazyn, aby wspierać powtarzalny proces krok po kroku. Gdy wszystko ma określone miejsce, pakowanie i wysyłka przebiegają znacznie szybciej.
  • Zautomatyzuj zarządzanie dostawami. Nic nie spowalnia realizacji zamówień bardziej niż wyczerpanie się podstawowych produktów – upewnij się, że zostaną one automatycznie ponownie zamówione, gdy tylko zapasy spadną poniżej odpowiedniego dla Ciebie progu.
  • Usprawnij personalizację pakowanych paczek. Poinformuj klienta o nowościach wrzucając do paczki swój materiał marketingowy, spersonalizowaną notatkę z podziękowaniem lub użyj markowego opakowania.

Jeśli nie chcesz lub nie możesz przygotowywać paczek samodzielnie skorzystaj z bogatej w Polsce oferty firm fulfillmentowych. Outsourcing usług przygotowywania paczek zapewnia szybkość i przewagę kosztową bez konieczności inwestowania zbyt dużej ilości czasu i pieniędzy.

Pamiętaj jednak, że outsourcingując usługi realizacji zamówień, przekazujesz partnerowi odpowiedzialność za efekt finalny Twoich zamówień, czyli kontrolę jakości. Dlatego musisz być pewien/pewna, że wybrany operator fulfillmentowy jest odpowiedni dla Ciebie, czyli ma odpowiednią technologię, która pozwoli Ci spać spokojnie.

Twój partner logistyczny powinien używać technologii do automatyzacji procesów przygotowywania zamówień klienckich, aby usprawnić własne procesy. Pamiętaj, że satysfakcja klienta z otrzymanej paczki jest teraz w rękach kogoś innego, więc przed podjęciem współpracy sprawdź, jak wybrane przez Ciebie centrum fulfillmentowe będzie obsługiwać Twoje zamówienia. Sprawdź, jakie będziesz mieć narzędzia kontroli.

Nadaj priorytet szybkiej wysyłce dla klientów VIP. Prime to nowy standard. Powinieneś oferować bezpłatną dwudniową wysyłkę wszędzie, gdzie sprzedajesz i zapoznać się z nowymi programami szybkiej wysyłki Amazona, Empiku czy Allegro.

Korzystaj z oprogramowania, które komunikuje się z Twoim sklepem, systemem do wystawiania faktur i magazynem. Musisz zsynchronizować oprogramowanie do zarządzania zapasami, więc upewnij się, że wszystkie rozwiązania ze sobą rozmawiają.

Sprawdzaj, jak oceniają Cię Twoi klienci. Tak zwany „social proof” ma znaczenie. Sprawdź recenzje i upewnij się, że wybrani partnerzy zrobią wszystko, aby zminimalizować liczbę uszkodzonych paczek i źle zrealizowanych zamówień.

Powinieneś także upewnić się, że wszelkie opłaty są transparentne i proste w swoich zasadach. Na przykład typowy operator 3PL może pobierać opłaty za przyjęcie, przechowywanie, pakowanie, ilość produktów w paczce, drukowanie etykiet, wysyłkę i nie tylko. Poszukaj partnera, który maksymalnie uprości całe te rozliczenia.

Przygotuj się na sukces

Usprawnianie i automatyzacja procesu realizacji zamówień klienckich polega na wyszukiwaniu dziur, wąskich gardeł w systemie i ich eliminowaniu. Nie ograniczaj się wyłącznie do tego co powie Ci pracownik firmy logistycznej. Cały czas myśl o optymalizacji procesów w swoim sklepie, a efekty same przyjdą i pozwolą Ci czuć się naprawdę dobrze!