Jakie są zalety outsourcingu?

Termin "outsourcing" powstał z połączenia trzech angielskich słów: outside (zewnętrzny), resource (zasoby) i using (korzystanie). W dosłownym tłumaczeniu outsourcing oznacza zatem wykorzystywanie zewnętrznych zasobów. W praktyce jest to zlecanie wykonania części zadań biznesowych innym firmom specjalizującym się w danej branży.

To, co warto outsourcingować, zależy od specyfiki firmy, najczęściej jednak na zewnątrz zlecane są takie działania jak: 

  • logistyka i transport;
  • sprawy kadrowe;
  • administracja;
  • księgowość i rachunkowość;
  • administracja systemami informatycznymi;
  • marketing;
  • hosting. 

Obecnie coraz więcej firm decyduje się outsourcingować część aktywności do firm zewnętrznych, warto jednak pamiętać, że nie należy tego robić z zadaniami, które stanowią core business naszej działalności. Na przykład agencja reklamowa nie powinna zlecać na zewnątrz zadań związanych z kampaniami, a firma, która wyróżnia się wysokim poziomem obsługi klienta, lepiej niech nie zatrudnia do tego kogoś z zewnątrz. 


Do głównych korzyści outsourcingu można zaliczyć:

  • redukcję kosztów – dzięki zleceniu zadań do firmy zewnętrznej przedsiębiorstwo nie musi ponosić dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem ludzi, zakupem sprzętu czy też szkoleniem pracowników,
  • oszczędność czasu – czas, w którym firma zewnętrzna wykona dla nas pracę, można wykorzystać do realizacji zadań związanych z core business przedsiębiorstwa. Co więcej – firma, której zlecamy określone zadania posiada specjalistów z danej dziedziny, dzięki czemu wykonają oni powierzone im zadania dużo szybciej,
  • wyższą jakość wykonywanych zadań – firmy outsourcingowe specjalizują się w konkretnych branżach, dzięki czemu wykonują powierzone zadania nie tylko szybciej, ale również lepiej, co bezpośrednio przekłada się na poprawę funkcjonowania biznesu,
  • dostęp do specjalistów oraz fachowej wiedzy – korzystając z firm zewnętrznych, specjalizujących się w określonych dziedzinach, przedsiębiorstwo ma za relatywnie niewielkie pieniądze dostęp do najnowszych technologii, jak również cennej wiedzy oraz doświadczenia oferowanego przez pracowników takiej firmy.
  • odciążenie pracowników – dzięki outsourcingowi pracownicy naszej firmy mają więcej czasu, aby skoncentrować się na zadaniach, które wykonują najlepiej. Dzięki temu ich praca jest znacznie wydajniejsza.
  • Możliwość skoncentrowania się na najbardziej istotnych aspektach swojej działalności, dzięki czemu można zaoszczędzić pieniądze oraz szybciej się rozwinąć. 

Z outsourcingiem mogą również wiązać się pewnie zagrożenia, do najważniejszych można zaliczyć:

  • Wybór nieodpowiedniej firmy – Wśród wielu firm outsourcingowych, tak jak w każdej branży, są firmy lepsze i gorsze. W sytuacji, kiedy zdecydujemy się na firmę mniej doświadczoną lub nieposiadającej odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, jakość usług może być niższa niż to zakładaliśmy. Późniejsza konieczność zmiany firmy może narazić przedsiębiorstwo na dodatkowe koszty. Dlatego zawsze przed podjęciem decyzji o wyborze takiej firmy należy ją jak najlepiej sprawdzić.
  • Zbyt duże cięcie kosztów – może odbić się na jakości usług. Dlatego, wybierając firmę zewnętrzną, nie powinniśmy kierować się tylko ceną usług.
  • Brak znajomości funkcjonowania naszego przedsiębiorstwa – początkowa jakość usług może nie być najlepsza. Zwykle firma zewnętrzna potrzebuje trochę czasu na to, aby poznać specyfikę działania przedsiębiorstwa. 

Niebezpieczeństwa, na szczęście, są do uniknięcia. Już sama ich znajomość oraz odpowiednie przygotowanie się do wyboru firmy zewnętrznej pozwala na zminimalizowanie ich ryzyka. 

Potrzebujesz pomocy?

Prowadzisz własny magazyn, duży sklep, zastanawiasz się nad otworzeniem własnego e-commerce? Wypełnij poniższy formularz. Doradzimy, podpowiemy jak optymalnie zorganizować wszystkie procesy.
Way2Send